Premium

‘Marktplaats voor studiesamenvattingen’ voert rebranding door

Het Nederlandse platform heeft miljoenen maandelijkse gebruikers, maar de vormgeving liep al wat jaren mee.

Een deel van de nieuwe vormgeving
Afbeelding: aangeleverd

Het Nederlandse softwareplatform Studeersnel is de afgelopen jaren uitgegroeid van een studentenproject met zelfontworpen vormgeving tot een miljoenenbedrijf met ruim honderd medewerkers. Hoog tijd die eigen vormgeving éindelijk de deur uit te doen, vertelt Studeersnel-medeoprichter Marnix Broer in gesprek met Adformatie.  

Broer startte Studeersnel in 2010, toen nog student, met vrienden uit een eigen frustratie. Ze vroegen in aanloop naar tentamens andere studenten om samenvattingen, een tijdrovende klus die niet altijd een compleet studieoverzicht opleverde. Daarom startten ze een eigen platform (Studeersnel) waarop studenten per onderwijsinstelling en vak zoveel mogelijk nuttige informatie kunnen vinden.

Verdienmodel

Na het afstuderen in 2014 zijn Broer en zijn drie compagnons zich vol op Studeersnel gaan storten, door Broer een ‘Marktplaats voor studenten om samenvattingen met elkaar te delen’ genoemd. Studenten kunnen eigen samenvattingen en studiedocumenten uploaden en die van anderen downloaden. Daar werd een verdienmodel bij bedacht. Tachtig procent van het studiemateriaal is gratis toegankelijk. Voor de andere twintig procent moet de student zelf studiemateriaal uploaden (zo groeit de hoeveelheid studiemateriaal) of een abonnement afsluiten.

Met het verdienmodel en een enkele kleine investering op zak maakte Studeersnel de stap naar het buitenland, waar het platform Studocu heet. Anno 2022 heeft Studocu 125 medewerkers, veertig miljoen bezoekers per maand en groeit het aantal gebruikers op jaarbasis met 185 procent, zegt Broer. Om verder te kunnen groeien, haalde Studocu ruim een jaar terug nog 43 miljoen euro kapitaal op bij de internationale investeringsmaatschappij Partech.

Het werd wel tijd dat we er frisser uit gaan zien
Marnix Broer

Nieuwe visuele identiteit

Bij de verdere groei hoort ook een visuele professionaliseringsslag, dacht het team van Studocu eerder dit jaar. Broer: ‘Het werd wel tijd dat we er frisser uit gaan zien. De website en apps voor Android en iOS gebruiken al jaren hetzelfde ontwerp, nog ontworpen door één van de medeoprichters. En ons logo was een lettertype.’

In de afgelopen maanden heeft het interne designteam van Studocu samen met Verve (European Agency of The Year 2022) een nieuwe visuele identiteit ontwikkeld. Het doel volgens Broer is ‘een look and feel creëren die goed aansluit bij de jonge studenten.’ De twee partijen hebben daar twee maanden de tijd voor genomen, waarna ontwikkelaars de rebranding doorvoeren in de website en mobiele apps.

Op moment van schrijven test Studocu de nieuwe visuele identiteit nog via A/B-tests. Begin oktober zien alle website- en appgebruikers het nieuwe Studocu, verwacht Broer. ‘We testen altijd alles. En als íets impact kan hebben, dan is het een nieuw visueel design. [..] We willen wel zeker zijn dat we door de rebranding niet minder uploads krijgen of minder omzet maken. Maar tot dusver lijkt het goed te gaan.’

Hieronder twee video's die een indruk geven van de oude en nieuwe vormgeving.

Input van studenten

In het proces van de rebranding hebben Studocu en Verve ook om feedback van de studentendoelgroep gevraagd. De partijen hebben zo’n honderd Studocu-gebruikers uit Nederland en andere landen gesproken over de visuele wijzingingen. Broer: ‘Dat is heel belangrijk. Soms krijg je mee dat het veel te zakelijk is, of dat het zo speels is dat het voelt alsof het voor de middelbare school bedoeld is. Dus daar moet je mee uitkijken.’

Deels leunen op de feedback van tientallen gebruikers was ‘wel even lastig’ voor Broer, die normaliter beslissingen neemt aan de hand van statistieken van duizenden of miljoenen Studocu-gebruikers. ‘Maar in dit geval is het wel prettig, juist omdat we de huisstijl willen afstemmen op de nieuwe jeugd.’ De gebruikersfeedback liep minder uiteen dan de vele nationaliteiten en culturen wellicht doen vermoeden, zegt hij. Het voornaamste verschil zat ‘m in de voorkeur voor kleuren. Misschien, denkt hij hardop, komt het omdat jongere mensen gewend zijn diensten als Netflix en TikTok. Die gebruiken ook één huisstijl, ongeacht het land van de gebruiker. 

Gebruikers informeren

Als de vernieuwde Studocu-website en -apps voor alle gebruikers zichtbaar zijn, volgt er een campagne om het redesign onder de aandacht te brengen. De campagnevorm hangt af van de resultaten uit de A/B-tests, zegt Broer. Er komt in ieder geval een e-mailcampagne naar alle geregistreerde gebruikers. ‘En we zijn aan het overwegen om eventueel een betaalde push te doen op brand recognition op sociale media. Die push kunnen we bijvoorbeeld doen als we licht negatieve effecten zien of als mensen minder vaak terugkomen, om daarna weer organisch door te groeien.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie