Nationaal Songfestival goed bekeken

Ruim 1,8 miljoen mensen bekeken zaterdagavond op Nederland 2 het Nationaal Songfestival, dat door de tiener Michelle met het nummer 'Out on my own' werd gewonnen. De jurering trok de meeste kijkers: bijna 2,1 miljoen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Daarmee was het Songfestival niet het best bekeken programma in week 9. Dat was traditioneel het zondagse 20.00 uur Journaal, met dit keer zelfs 3,445 miljoen kijkers. Bij het Nationaal Songfestival stemde van de publieksjury ongeveer 45.000 mensen via sms op de kandidaten, dat was voor het eerst mogelijk. Sms en televoting telden samen voor de helft mee bij het bepalen van de uitslag. Ook de internetsite van de NOS over het Songfestival trok veel belangstelling. In het weekeinde werd de site 20.000 keer bekeken. De sport was in week 9 ook weer populair. De Studio Sport-uitzending van zondag kwam wat betreft het aantal kijekrs op een tweede plaats (ruim 2,9 miljoen kijkers), Nederland-Turkije staat derde met bijna 2,2 miljoen kijkers, gevolgd door het Nationaal Songfestival (de jurering). Ook in de toptien staat de benefietwedstrijd in Volendam.

De publieke tv-zenders behaalden in week 9 gezamenlijk een gemiddeld marktaandeel van 39 procent, evenveel als de week ervoor. De commerciële zenders hadden samen een marktaandeel van 45 procen. Dat is een procentje minder dan de week ervoor. De marktaandelen van de commerciële omroepen waren als volgt verdeeld: RTL4 17 procent, RTL5 6 procent, Veronica 6 procent. SBS6 had 10 procent, Net 5 5 procent en Fox8 1 procent. SBS en Fox verloren een procent. RTL5 boekte een procentje winst dankzij de wedstrijd Nederland-Turkije. De gegevens zijn afkomstig uit het CKO, uitgevoerd door Intomart.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie