Noordwijk vraagt maar liefst 20 bureaus om nieuw logo te ontwerpen

Bewoners kiezen winnaar, BNO noemt procedure ‘treurig’

De fusiegemeente van Noordwijk en Noordwijkerhout heeft maar liefst 20 bureaus en vormgevers gevraagd een nieuw logo voor de nieuwe gemeente te ontwerpen. 15 daarvan hebben besloten mee te doen aan de pitch voor het nieuwe ontwerp. 

Uit de aangeleverde logo’s worden 5 logo’s geselecteerd die opgaan voor de eindronde. Daarin kiezen bewoners van het nieuwe Noordwijk het winnende logo. De keuze voor deze opvallende procedure is een 'politieke', ingegeven door een motie van de lokale VVD. De Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers noemt de gang van zaken in Noordwijk ‘treurig’. 

Naast zich neergelegd

De BNO was bij het voortraject betrokken door Noordwijk, onder meer om aan te geven welke leden er in de gemeenten werken. ‘Daarbij hebben we ook aangegeven dat de procedure die Noordwijk wil hanteren niet normaal is’, zegt Freek Kroesbergen van de BNO. ‘Je kunt geen 15 bureaus vragen om creatief werk voor niets te doen. Dat is ook tegen onze pitch-code hebben we Noordwijk laten weten. Maar dat hebben ze allemaal naast zich neergelegd.’

Ontwerpers en bureaus in Noordwijk moeten het logo ontwerpen op basis van een briefing met daarin onder meer technische specificaties. Noordwijk wil deze briefing niet openbaar maken. Na de preselectie kiest een werkgroep van de gemeenteraden samen met de afdelingen communicatie 5 bureaus of ontwerpers uit. Zij ontvangen ieder duizend euro voor geleverde diensten. Een jury bestaande uit bewoners kiest eind mei het logo voor Noordwijk.

Vervelend voor vak

Het is niet de eerste keer dat  bewoners de keuze maken voor het logo. Eerder al liet de gemeente Haarlemmermeer zijn bewoners kiezen uit drie ontwerpen. De keuze viel toen op een ontwerp van TBWA/Neboko. In Haarlemmermeer werden overigens aanzienlijk minder bureaus gevraagd naar een logo-ontwerp, 9 stuks in totaal. 

De BNO was ook niet blij met deze procedure. ‘We zijn geen voorstander van dit soort wedstrijden’, zegt Kroesbergen. ‘Ze zijn vervelend voor het vak en het beeld dat het publiek ervan heeft. Alsof zo’n ontwerp een schoonheidswedstrijd is, terwijl het bij de ontwikkeling van een logo en huisstijl om veel meer gaat.’

Lees ook de analyse van ontwerper-publicist Roel Stavorinus 

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie