Top10 sterkste cultuurmerken van Nederland

André van Duin is het sterkste merk binnen de nationale cultuursector. Ook Linda de Mol en Simone Kleinsma scoren hoog op de ranglijst van sterkste cultuurmerken.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het Anne Frank Huis neemt onder de cultuurorganisaties de sterkste positie in.

Dit blijkt uit een merkenonderzoek in de cultuursector onder 2.000 respondenten door .

Bekende Nederlanders scoren natuurlijk het hoogst; in de top-10 van sterkste cultuurmerken staan negen personen. Bij de metingen in 2006 en 2008 stonden respectievelijk Marco Borsato en Herman Finkers op de eerste plaats.

Hermitage Amsterdam en Paleis Het Loo zijn de nieuwkomers
Opvallende nieuwkomers binnen de top-150 van sterkste cultuurmerken zijn de Hermitage Amsterdam en Paleis Het Loo. In een half jaar tijd heeft de Hermitage ruim 700.000 bezoekers getrokken en een sterke reputatie opgebouwd onder de Nederlandse bevolking.

Acda en De Munnik en Herman van Veen grootste dalers
Het duo Acda en De Munnik zakte in twee jaar tijd van de 13de plaats naar een plek buiten de top-150. Ook Herman van Veen, die dit jaar zijn 65ste verjaardag vierde, zakte aanzienlijk. In 2008 stond hij nog op de 7de plek, maar ook hij is niet meer terug te vinden in de top-150

Anne Frank Huis op de eerste plaats onder jongeren
Opvallend is de sterke positie van het Anne Frank Huis onder jongeren. Het museum staat voor hen op de eerste plaats, gevolgd door Bløf en Marco Borsato. De top-3 van sterkste cultuurmerken bestaat bij senioren uit André van Duin, André Rieu en Johnny Kraaijkamp senior.

Top-10 van sterkste merken in de Nederlandse cultuursector

1. André van Duin
2. Anne Frank Huis
3. Linda de Mol
4. Simone Kleinsma
5. Johnny Kraaijkamp senior
6. Marco Borsato
7. Guus Meeuwis
8. Ilse de Lange
9. André Rieu
10. Monique van de Ven

Voor het onderzoek zijn ruim 2.000 respondenten in twee fases ondervraagd. Eerst is de spontane bekendheid van de duizenden merken in de cultuursector onderzocht. Daarna is voor de 150 bekendste merken in detail navraag gedaan naar de merkkracht, merkpersoonlijkheid en merkprestatie. Met het onderzoek zijn de reputatie van alle Nederlandse acteurs, beeldend kunstenaars, bioscopen, cabaretiers, dansers, dansgezelschappen, festivals, musea, monumenten, musici, muziekgezelschappen, ontwerpers, podia, theater- en operagezelschappen en zangers gemeten.

Advertentie

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie