Van functioneel verpakkingsdesign naar inspiratiebron

Van functioneel verpakkingsdesign naar inspiratiebron, Millford ontwikkelde een nieuw merkconcept: Histor MY color.

Kleur is overal, inspiratie is overal. In je tuin, in je foto’s, thuis, op je bord, in je stad of buurt. Dus waarom zou je trends laten bepalen welke kleuren jij op je muur verft? Alleen met jouw smaak, jouw inspiratie, maak je jouw thuis. Millford ontwikkelde samen met PPG Industries een nieuw merkconcept: Histor MY color. Sanne van Kuijk, strategy director Millford, sprak met Frans van Rooijen, senior marketingmanager Histor & Rambo Benelux: ‘We hadden nog geen assortiment dat zich specifiek op de creatieve consument richt.’

De creatieve wereld

PPG onderscheidt drie ‘consumentenwerelden’ in verf: een creatieve, een functionele en een zogeheten prosumer wereld. Elke ‘wereld’ richt zich op een bepaald type consument met specifieke behoeften. Die behoeften worden door PPG ingevuld met merken en proposities die hier antwoord op geven. De functionele behoeften worden bijvoorbeeld beantwoord met verfconcepten als Histor Monodek en Perfect Finish. De professionele behoeften van de zogeheten ‘prosumer’ worden ingevuld met een ander merk van PPG: Sigma. Maar voor de creatieve consument had PPG tot nu toe nog geen goed antwoord geformuleerd.

Terug naar de bron

Van Rooijen: ‘We willen creatieve consumenten helpen met het creëren van een eigen plek, een thuis. Dit alles met behulp van een kleurenpallet wat bij ze past. Want ook al vindt deze doelgroep styling, kleur en schilderen leuk, het blijft ook voor hen een uitdaging om die ene perfecte kleuren(combinatie) te vinden.’ De creatieve consument haalt zijn inspiratie uit de wereld om zich heen. Die mooie warme kleuren op die vakantie in Marokko, het eettentje om de hoek, die Pinterest pin die oppopte. Dit triggerde Millford, want waarom zie je dit dan nooit terugkomen in een verpakking? Waarom alleen het eindresultaat laten zien? Het nieuwe verpakkingsdesign neemt je mee naar de inspiratiebron. De plek waar het allemaal begon. Daar waar het idee is ontstaan.

Histor My color

Co-creatie

‘Histor MY color is samen met de doelgroep ontwikkeld. In co-creatie sessies hebben we ruwe concepten getest en steeds wat verder aangescherpt’, vertelt Van Rooijen. ‘Uiteindelijk zijn we op 3 conceptroutes verder gaan werken, welke wederom getest zijn. Zowel op verpakkings- als op kleurenpalet niveau. Het MY color pallet heeft 35 kleuren, waarvan 21 kleuren ready mixed. Alle denkbare kleuren zijn beschikbaar bij de mengbalie van de doe-het-zelf-of verfwinkels.’

Iconisch gebruik van het logo

Van Rooijen: ‘Er staat niet alleen een sterke en consistente verpakkingslijn, maar ook een visual identity die in communicatie wordt door vertaald.’ Een van de belangrijkste onderdelen van de nieuwe visuele identiteit is de aanpassing van het logo. Door een rond logo te gebruiken creëerde Millford meer duidelijkheid en consistentie. Iconisch en herkenbaar. De nieuwe stijl is de basis geweest voor de website, het POS materiaal, de communicatie-campagne en de MY color app.

In de app kunnen consumenten hun eigen kleurenpalet samenstellen. ‘Je maakt een foto van hetgeen je inspireert, dat kan een interieur, een kunstwerk of een foto zijn. De app beoordeelt vervolgens welke kleuren uit het MY color palet het beste matchen. Zo kun je 3 kleuren met elkaar combineren. Ons advies is daarbij: 60% je gekozen kleur gebruiken, 30% nuancekleur en 10% accentkleur voor de finishing touch. In de app kun je dan ook nog de kleuren visualiseren op de muren of ruimtes die je wilt behandelen. ‘

‘Ook introduceren we deze zomer unieke zelfklevende kleurstalen Zo hoef je niet meer daadwerkelijk op de muur te testen om te zien hoe een kleur bij je thuis uitpakt. Je kunt de sticker meerdere keren gebruiken, op verschillende muren, bij verschillende soorten licht. Hiermee nemen we een van de belangrijkste drempels voor consumenten weg: de onzekerheid rondom de kleurkeuze. De kleurstickers geven meer houvast en zekerheid.’

‘In Q4 gaan we Histor MY color actief digitaal ondersteunen met een 360 campagne en een ‘digital always-on’ strategie. Hier kunnen we heel gericht de juiste boodschap op het juiste moment in de consumenten journey zenden.’

Histor MY color

Wil je meer verrassende, open en eerlijke verhalen lezen van marketing professionals voor marketing professionals? Schrijf je in voor de Candid editorial nieuwsbrief.

Candid verenigt de creatieve en strategische kracht van onder meer de mediabureaus STROOM en M2Media, de digitale bureaus Online Company en Havana Harbor, de social media expert Daily Dialogues en het reclamebureau XXS. Onlangs hebben marketing innovatie bureau Cogonez en brand identity specialist Millford zich bij ons gevoegd. De bureaus van Candid leveren marketing- en communicatieoplossingen die door data zijn geïnspireerd, door techniek worden ondersteund en door creativiteit worden gedreven. Maar die bovenal groei realiseren voor onze klanten.

Plaats als eerste een reactie