Zoekmachines populairste hulpmiddel voor online zoeken naar financiële producten

Zoekmachines zijn het meestgebruikte online hulpmiddel in het aankoopproces van financiële producten. Maar liefst 67 procent van de Nederlanders die online zoekt naar achtergrondinformatie over hypotheken, lenen en sparen, maakt hiervoor gebruik van een zoekmachine. Dat blijkt uit Nationale Search Engine Monitor (NSEM), uitgevoerd door Search Engine Mediabureau Checkit in samenwerking met marktonderzoekbureau RMI.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De kredietcrisis zorgt voor een verandering in consumentengedrag. Consumenten zijn voorzichtiger en doen meer onderzoek voordat ze tot een aankoop overgaan. Ook het online consumentengedrag verandert. Consumenten gaan online steeds meer op zoek naar informatie en sluiten zelfs online een koop. Maar hoe ligt dit bij financiële producten?

De Nederlandse consument zoekt sinds het begin van de crisis ook veel meer naar informatie die met de economische malaise verband houdt. Sinds het begin van de kredietcrisis in september 2008 is een duidelijke piek te zien in het zoekvolume op woorden als ‘rente’ en ‘sparen’. Ook het aantal zoekopdrachten met woorden als ‘hypotheek’ en ‘crisis’ is aanzienlijk gestegen. Voor Checkit reden temeer om te onderzoeken hoe en in welke mate de Nederlandse consument online zoekt naar financiële producten.

In het Nationale Search Engine Monitor onderzoek legde men de focus op drie financiële producten: een lening, hypotheek en spaarrekening. 21 procent van de ondervraagden heeft het afgelopen half jaar naar een van deze producten online gezocht of zelfs online afgesloten.

Zoekmachine in iedere fase belangrijk
Voor de Nederlanders die gebruik maken van het internet om een keuze voor een specifiek financieel product te maken blijkt de zoekmachine een onmisbaar hulpmiddel. In bijna elke fase, van het zoeken van achtergrondinformatie tot service en nazorg, speelt de zoekmachine een belangrijke rol. Ook vergelijkingssites blijken populair in de zoektocht naar financiële producten. Voor het vergelijken van prijzen en productinformatie worden vergelijkingssites het meest gebruikt door de Nederlandse internetgebruiker.

De websites van de aanbieders zelf blijken van ondergeschikt belang bij het online zoeken om tot een aankoop van een financieel product te komen. Slechts voor één fase in het aankoopproces geldt het direct surfen naar de website van financiële aanbieders als de meestgebruikte methode om online te navigeren; de online aankoop. Voor de rest van de fasen in het aankoopproces wordt de zoekmachine of de vergelijkingssite het meest gebruikt om online naar financiële informatie te zoeken.

Paul Aelen, medeoprichter van Checkit in reactie op de bevindingen: ‘De zoekmachine blijkt samen met de vergelijkingssite dé navigatiemethode om online te zoeken naar financiële producten. De ultieme vorm van pullmarketing; de consument is immers zelf op zoek. Daarnaast geeft een structurele online zichtbaarheid vertrouwen in het merk en verhoogt het de merkbekendheid. Desondanks is het vaak de website zelf die veel aandacht krijgt en waar de grootste investeringen heen gaan. Dit terwijl de weg ernaartoe, bijvoorbeeld via Google, zeker zo belangrijk blijkt te zijn!’

Het completen onderzoek is te vinden op de .

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie