9 Augmented reality trends voor 2021

Alles Augmented #61: Tweewekelijks het laatste nieuws over augmented reality.

1. Het internet verschuift naar onze camera's

In 2020 hebben we het gebruik en de verschillende toepassingen van augmented reality wederom zien groeien. Uiteraard heeft de wereldwijde pandemie die ontwikkeling iets geremd, maar alles behalve gestopt. Naar verwachting zijn er volgens AR Insider eind 2021 dan ook zo’n 811 miljoen actieve mobile AR (apps, social, webAR) gebruikers. 

De AR platformen van Snapchat, Facebook/Insta, Niantic en 8th Wall (webAR) zijn gegroeid in gebruikers en features en het gimmick-gehalte allang ontstegen. In 2021 zullen we zien dat naast entertainment en fun AR steeds meer een utility wordt. We switchen op een dag steeds vaker naar onze camera voor een relevante AR experience. In de 9 trends die ik voor 2021 zie zal de focus dan ook vooral op mobile AR liggen, want onze smartphone met (nieuwe) sensoren is en blijft een AR krachtpatser.

De 9 augmented reality trends in het kort:

👉 Lees het hele artikel met alle trends uitgeschreven en voorbeelden op allesaugmented.nl 😎

Advertentie
advertisement

2. Snapchat is de ongekroonde AR koning(in) van 2020

In mijn trendoverzicht viel het mij al op dat er ontzettend veel voorbeelden van Snapchat in zitten. Ik denk dat ze als geen ander social platform al zo lang en zo veel investeren in hun AR platform. Ze hebben een overzicht gemaakt van de campagnes die volgens hun in 2020 het meest inspirerend waren. Met veel bekende voorbeelden uit mijn nieuwsbrief en de trends. Het top 10 lijstje van de grote concurrent Spark AR is btw ook heel tof. Maar Snap kijkt ook al vooruit, naar het door hun geclaimde ‘Next Normal’. Ze hebben een rapport gemaakt met inzichten zodat je aansluiting kan vinden bij de technologie en het gedrag van Gen Z en Millennials. En over dat gedrag gesproken op Snapchat staat een 10-delige dansshow genaamd Move it. Met een aantal influencers leer je dans moves en hebben ze allerlei Lenses gemaakt die jouw dansmoves nog magischer maken. Past zo in trend 3 'Power to the people scan’.

Move It! | Snap Originals

3. AR-commerce groeit verder met make-up en de nieuwste lijn van Adidas

Beauty producten voor het gezicht zoals make-up lenen zich erg goed om virtueel uit te proberen. Wehkamp heeft deze feature genaamd Magic Mirror nu ook toegevoegd aan haar app. Google experimenteerde hier op YouTube al eerder mee zodat kijkers de producten van influencers konden uitproberen. Nu hebben ze het ook toegevoegd aan de zoekresultaten op Google. Als je op een bepaald product van bijvoorbeeld L’Oréal zoekt dan kan je gelijk vanuit de zoekresultaten het in AR uit proberen. Slim!

Th3rd in Amsterdam maakt digital twins van mensen en producten en zijn een samenwerking aangegaan met Adidas. Met hun 3D Scanning as a service (3DSAAS) hebben zij op locatie in Duitsland meer dan 2.500 schoenen gedigitaliseerd. In de pilot haalden ze zo’n 150 schoenen per dag. De eerste resultaten van de pilot zijn nu te zien in de Adidas app waar enkele honderden modellen aan je voeten te bekijken zijn in AR. Lees ook meer hierover in trend 3 ‘Power to the people scan’. Ik ben een tijd terug bij Th3rd langs geweest en hun scanner en set-up zijn echt indrukwekkend. 

Adidas sneakers virtual (AR) try on in iOS app

4. USA TODAY deed aan meer immersive storytelling dan ooit en stoomt zich klaar voor 2021

Immersive journalistiek is een beweging die we in Nederland nog veel te weinig zien terwijl er voor redacties zo veel kansen liggen om hun verhalen extra context en beleving te geven. (zie ook trend 4). In Amerika zijn de New York Times (die onlangs nog onderstaande AR kruiswoordpuzzel deelde) en USA Today echt koplopers. In het immersive storytelling jaaroverzicht laat USA Today zien dat ze 8 experiences gemaakt hebben die bij elkaar 1,3 miljoen views hebben gehaald met gemiddeld meer dan 2 minuten engagement. Op de pagina zijn ook alle experiences terug te vinden. Ray Soto (Director of emerging technologydeelt ook zijn visie ’The news gets spatial’: Expect to see the evolution of audio beyond the podcast, interactive volumetric video experiences, galleries of 3D content captured by LiDAR, and immersive data visualizations.

Augmented reality crosswords puzzle from The New York Times

5. Stuur een holografische boodschap van de Netflix film The Midnight Sky

Om de nieuwe film ‘The Midnight Sky’ (ik heb hem zelf nog niet gezien) te promoten en de kijkervaring te verlengen heeft Netflix met het bureau Unit9 een AR experience ontwikkeld. Op de 8th Wall webAR pagina kan je een videoboodschap opnemen en daar leggen ze een filter overheen zodat het een holografische video lijkt die anderen in huis kunnen bekijken. In de film maken ze namelijk gebruik van holografische videoboodschappen in de ruimte. Dit voorbeeld sluit ook perfect aan bij trend 4 in mijn 2021 trend overzicht. 

midnight sky

Lees meer en schrijf je in

Lees ook de andere 'Alles Augmented' posts en schrijf je in voor de tweewekelijkse AR-nieuwsbrief van Bas Gezelle.

Plaats als eerste een reactie

Advertentie