AR is de perfecte aanjager voor fanculture

Alles Augmented #89: het laatste nieuws over augmented reality en hoe het de toekomst verandert.

1. AR Cosplay is de ultieme tool voor fans

In AR kun je zijn wie je wilt. Of het nu dat personage is uit je favoriete serie, reclame, boek, strip of die (video)game die je non-stop speelt. Met alle virtuele content is de avatar populairder dan ooit.

Zoals bij Meta waar je dezelfde avatar voor alle platformen kan gebruiken of dat je via 8th Wall je Ready Player Me-avatar in AR tot leven kan brengen. Maar naast een volledig ander virtueel karakter worden, kan je ook jezelf augmenten met props en vfx van jouw favoriete franchise. AR Cosplay is de ultieme tool voor fan-culture. 

Zoals deze AR-creator die een karakter (met een ring via handtracking) uit zijn favoriete Lord of the Rings-game gemaakt heeft. En met hand-tracking kan je jezelf sowieso magie geven zoals dit voorbeeld.

Ik denk ook dat echt dat het een grote toegevoegde waarde heeft voor series om aflevering te voorzien van AR-content om je als fan in de wereld van de serie te kunnen onderdompelen. Snapchat heeft bijvoorbeeld een 10-delige serie genaamd Breakwater waarbij elke aflevering ook zijn eigen Lens heeft. En voor de nieuwe kaartserie van Magic the Gathering is de onderstaande Snapchat-lens ontwikkeld. Je maakt direct deel uit van de Neon Dynasty van de nieuwe Kamigawa-ruilkaarten. AR Cosplay to the max.

Advertentie
advertisement
Snapchat Lens Magic the Gathering Kamigawa - AR Cosplay

2. AR houdt de aandacht beter vast en zorgt voor een hogere emotionele connectie

AR biedt onwijs veel kansen voor merken om op te vallen in het drukke medialandschap. Enerzijds omdat het opvalt en de aandacht vasthoudt, naadloos aansluit bij bestaand gedrag op social media platformen, maar ook omdat in plaats van passief content-consumeren men echt actief engaged met een merk.

Dat dit effectief is blijkt uit onderzoek van Snapchat en onderzoeksbureau Alter Agents. Dat laat zien dat AR een hogere ‘immersion’ (de mate van aandacht en emotionele connectie) heeft dan traditionele media. De benchmark in entertainmentcontent is 45 en Snapchat scoort 56. Snapchat scoort ook hoger dan de andere social platformen zoals Instagram of TikTok.

Immersive AR

3. The Green Planet AR-Experience met David Attenborough als hologram

‘The Green Planet AR Experience’ in London is een AR-tentoonstelling gemaakt door BBC-studios. Tijdens de experience wordt je, bewapend met een soort selfiestick met smartphone en begeleid door een hologram van David Attenborough, meegenomen in de magische wereld van de planten.

Zes verschillende ruimtes (van het regenwoud tot zoutwater-landschappen) komen in AR tot leven als virtuele wereld waar David Attenborough je van inzichten voorziet en aanwijst waar je moet kijken met de smartphone. Ook Piccadilly Circus werd overgenomen door planten door dit billboard met 4K Deepscreen-technologie. Tof!

Green Planet Immersive experience

4. Super Bowl AR-experiences als verlengstuk van commercials

De jaarlijkse Super Bowl is naast football natuurlijk een advertisingshow, maar het draait allang niet meer alleen nog maar om de traditionele spot. De AR-experiences vliegen je om de oren als verlengstuk van de tvc’s zoals Nissan die je een auto laat scannen waaruit hun nieuwste model komt of Cypto.com die je in de kamer  van James LeBron plaatst.

Kia bracht de Robo Dog uit hun EV6-commercial tot leven via webAR. Waar uiteraard ook een NTF van was. Tof hoor om zo de held van de commercial breder in te zetten, probeer het zelf ook.

Verizon en Pepsi hadden een app met AR-stats tijdens de wedstrijd en je kon met andere fans een groot AR-spaceship besturen. Maar de meest innovatieve vond ik toch wel de samenwerking tussen Doritos/Cheetos en Megan Thee Stallion. Waarbij elke Cheetos of Doritos chip een marker werd voor een AR-videoclip. Elk Doritos werd zo een mini-tv.

Megan Thee Stallion AR

5. Audio only AR ervaringen met spatial audio komen er aan

Ik ben er nog van steeds van overtuigd dat we meer en meer audio-only-AR-ervaringen gaan zien. Uit cijfers van Apple bleek al dat de helft van alle Apple Music gebruikers spatial audio gebruiken. En Niantic (Pokémon Go) gaat nu een samenwerking aan met Sony Link Buds om spatial AR-experiences (beter) te maken. De hardware biedt spatial audio om zo echt audio-only-AR-ervaringen aan te kunnen bieden, maar zorgt er ook voor dat je tijdens de game je geluid kan aanzetten  maar ook nog ander geluid kan horen.

Lees meer en schrijf je in

Lees ook de andere 'Alles Augmented' posts en schrijf je in voor de tweewekelijkse AR-nieuwsbrief van Bas Gezelle (Playar)

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie