AR is klaar voor de metaverse

Alles Augmented #85 Tweewekelijks het laatste nieuws over augmented reality en hoe het de toekomst verandert.

1. Snapchat’s Lens-Fest laat zien dat AR klaar is voor the metaverse

Het jaarlijkse Lens-Fest van Snapchat is één grote viering van het medium AR en haar community. Met interessante content voor creators/partners en marketeers. Er werden ook weer duizelingwekkende cijfers gedeeld zoals het feit dat er dagelijks 200 miljoen mensen AR gebruiken op Snapchat die samen dagelijks in totaal 6 miljard views genereren. 

Maar ook werden er nieuwe features voor het ontwikkelingsplatform Lens Studio gelanceerd. Er is een nieuwe audio library toegevoegd waarmee developers keuze hebben uit miljoenen songs om toe te voegen aan hun Lens. Maar één van de meest interessante nieuwe features is ‘Real World Physics’. Waarbij AR op een logische manier reageert op de echte wereld. Bekijk dit voorbeeld van een ballenbad of deze met een confetti regen. Daarnaast is ‘World Mesh’ geïntroduceerd waarmee je ook zonder LIDAR een hele ruimte kan augmenten zoals dit voorbeeld. En wordt het mogelijk om voor iedereen Landmarkers te maken, dus gebouwen als 3D objecten gebruiken voor AR experiences. 

Kortom vooral veel nieuwe features voor World AR. En ook met de laatste nieuwe feature waarmee je aan AR content dynamische data zoals weer-, crypto- en valuta data kan toevoegen zie je dat Snapchat zich meer en meer richt op AR in de wereld om ons heen. Om zich klaar te stomen voor de opvolger van het internet (the metaverse) dat zich als virtuele lagen in de wereld gaat nestelen. Virtuele content om ons heen voor entertainment, cultuur, educatie/informatie tot aan shoppen. En als je dan ook nog eens je handen vrij hebt met een paar Spectacles op dan is de toekomst een feit. Tijdens Lens Fest kwam dit toffe Spectacles voorbeeld nog aan bod waarbij met historische foto’s de geschiedenis in de echte wereld tot leven komt. Lees hier een volledig verslag van Lens Fest of bekijk de korte video recap.

Advertentie
advertisement
Welcome to the Snap AR Ecosystem

2. Shoppen voor de feestdagen deden we met en in AR

Voor de feestdagen wordt er veel geshopt, van het kopen van mooie kleren voor het kerstdiner tot aan een cadeautje voor de mensen die je lief hebt. AR speelt daar een steeds grotere rol in. Op fysieke locaties waarbij een AR scavenger hunt mensen naar de winkels moet lokken of een etalage van Harrods die op een prachtige manier via webAR tot leven komt. Maar ook op alle pakketjes die verstuurd worden door Amazon zit een feestelijke AR experience van Volkswagen. En natuurlijk wordt er ook geshopt in AR zelf door producten uit te proberen en met slechts 1 klik zit je in de webshop. Op Lens Fest bleek dat er 100 miljoen mensen al shoppen via AR en dat 2 van de 3 consumenten na een branded AR experience sneller geneigd is een product te kopen. Veel grote merken lanceren virtuele shops via een zogeheten AR portal waar je kan shoppen of gamen. Maar merken lanceren vooral ook heel veel virtuele try ons experiences. Zie hieronder een selectie van een aantal AR try ons die wij dit festive season hebben ontwikkeld.

Holiday season AR try ons

3. De Spark GO app maakt het makkelijker om basic AR te creëren.

Met alle beschikbare tooling en platformen wordt het steeds makkelijker om als merk in AR in te zetten. Meta heeft nu een nieuwe app genaamd Spark GO Beta in Beta gelanceerd waarbij creators nog sneller kunnen starten met het creëren van AR. Met de app kunnen creatieven die nog niet bekend zijn met AR in een hele gebruiksvriendelijke flow met bestaande templates zelf AR Effects voor Instagram en Facebook maken. Zelfs Zuckerberg kan zijn eigen randomizer maken. Je kan je hier inschrijven voor de BETA.

Spark AR go

4. Matrix Resurrections zet in op immersive marketing

De grote serie- en film franchises gebruiken steeds vaker AR om hun content te promoten. Ik kwam onlangs nog deze 5 toffe Lenses van Google en Verizon voor Marvel’s Infinite Saga tegen. Maar ook de nieuwe Matrix Resurrections film pakt flink uit met immersive marketing. Zo heb ik onlangs Matrix MetaHuman avatars als NFT gekocht voor een experience die start in januari en zagen we allemaal de Unreal 5 Matrix demo game. Maar ze hebben nu ook een AR Effect gelanceerd voor Groups calls op Messenger of Instagram. Heel tof, iemand wordt een agent en de andere kunnen kiezen om de blauwe of rode pil te nemen. Probeer het uit op Instagram of Messenger. En natuurlijk zijn er ook genoeg fans die AR content maken zoals deze Lens met Morpheus en waarin je kogels moet ontwijken in AR

Matrix Resurrections AR

5. Pokémon Go gebruikers worden beloond voor het meebouwen aan the Metaverse

Niantic is bouwt met al haar location based AR apps aan een 3D kopie van de wereld voor betere AR experiences. Gebruikers scannen de omgeving met hun telefoon als ze de app gebruiken en dat slaan ze op. Maar nu worden gebruikers van Pokémon GO ook beloond als ze PokéStops (real-world plekken) inscannen. Als ze een PokéStops scannen krijgen ze een power-up en die zijn er in drie niveaus. Ze bereiken niveau één bij vijf scans, niveau twee bij 10 scans en niveau drie bij 25 scans. Superslim.

PokéStops AR

Lees meer en schrijf je in

Lees ook de andere 'Alles Augmented' posts en schrijf je in voor de tweewekelijkse AR-nieuwsbrief van Bas Gezelle (PLAYAR)

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie