Bot Talk #14: Bots aan de bak bij een virusuitbraak

Hoe bots een (robot)handje kunnen helpen tijdens de coronapandemie.

Social distancing blijft een uitdaging. Steeds meer mensen laten de anderhalve meter-teugels voorzichtig een beetje vieren. We zijn nou eenmaal sociale wezens. En soms is contact ook noodzakelijk. Bijvoorbeeld om je beroep te blijven uitvoeren. Maar met oplopende besmettingen staat veiligheid voorop.

Met welke niet besmettelijke wezens kunnen we dan omgaan, mét een menselijke touch? Je raadt het al. Ik ben me alvast gaan inbeelden hoe bots zich nuttig kunnen maken in drie sectoren die t het hardst kunnen gebruiken. 

Advertentie
advertisement

In de horeca

Een virushaard in de horeca is helaas snel gesticht. Maar het volledig dichtgooien van alle restaurants is ook behoorlijk funest voor de economie. Zouden bots dat kunnen voorkomen?

Wat dacht je van de verplichte vragenlijst die horecapersoneel bij elke nieuwe gast moet opdreunen? Die zou best door een bot overgenomen kunnen worden. Dat maakt het voor iedereen leuker, én veiliger.

Bij veel restaurants kun je het menu al inzien en bestellen via het scannen van een QR-code. Als toevoeging zou je vragen of allergieën kunnen afvangen met een chatbot. Die geeft het nét wat meer menselijkheid. En als die het even niet weet, schakelt-ie je gewoon door met de gastheer.

In Azië worden al lang robots ingezet in de horeca, maar ook hier in Nederland wordt er nu met robotpersoneel geëxperimenteerd.

Op elke tafel staat dan een voice assistant waarmee je bestellingen kunt doorgeven. Om het helemaal contactloos en veilig te maken, brengt een robot de bestelling naar de tafel en kunnen de gasten zelf hun eten en drankjes aanpakken. Horeca vs. corona: 1-0.

Bot2
Hoewel geestelijke gezondheidszorg nog niet aan robots is besteed, kunnen ze fysiek wel ondersteunen.

In de zorg

In mijn vorige artikel merkte ik dat bots nog niet helemaal klaar zijn om mentale zorg van ons mensen over te nemen. Al worden ze op sommige plekken wel succesvol gebruikt om eenzaamheid tegen te gaan. En dat is toevallig een van de eerste dingen waar we last van krijgen tijdens social distancing. Maar of we tijdens de volgende lockdown in plaats van wc-papier nu allemaal robotvriendjes gaan inslaan, dat betwijfel ik nog.

Waar kunnen bots dan wel het verschil maken? We kennen allemaal de verontrustende verhalen uit de zorg. Waar personeel diensten van 12 uur of langer maakt en mantelzorgers door tekort aan materiaal aan grote gezondheidsrisicos worden blootgesteld. Hier zou een extra robothandje wellicht helpen. Bijvoorbeeld bij het uitdelen van medicijnen of andere routinewerkzaamheden. Zo hoeft er in ieder geval minder lichamelijk contact te zijn tussen besmettelijke patiënten en verpleegkundigen.

En de reguliere zorg kan tijdens een virusuitbraak ook draaiende worden gehouden door androïde collegas. Al is het maar op een laag pitje. Zoals medische ondersteuning op afstand door een chatbot of voice assistant. Die kunnen telefonisch of via digitale wegen patiënten met klachten of vragen opvangen. Zo hoeven die niet meer bang te zijn om de zorg nog meer te belasten en kunnen ze op tijd hulp krijgen.

Robin de robot laat zien dat de reguliere zorg in het ziekenhuis ook sneller en efficiënter kan.

Bij de overheid

Tijdens een gezondheidscrisis veranderen de regels opeens. Dat zorgt voor veel vragen die overheidsinstanties zoals het RIVM en de GGD allemaal moeten zien te beantwoorden.

Mijn collega bij Mr Koreander had de eer om mee te werken aan de CoronaMelder app. Zo zag hij van dichtbij dat er rondom corona onwijs veel vragen, regels, en uitzonderingen zijn. Wanneer moet je je laten testen? Waar mag je met hoeveel mensen samenkomen? Wanneer moeten je huisgenoten in quarantaine? Kan je op vakantie naar Engeland? Waar moet je nou precies een mondkapje dragen?

Een zelflerende AI kan de meestgestelde vragen, maar ook nieuwere, complexe situaties in mum van tijd opzoeken - en op een persoonlijke manier uitleggen. En dat persoonlijke is erg belangrijk, want veel vragen komen voort uit angst of onzekerheid. Een menselijke aanpak kan dat wegnemen. En chat komt dan het dichtst in de buurt van een echt mens.

CoronaMelder
Er leven veel vragen over corona. Je kunt daar natuurlijk een helpdesk voor inrichten met honderden medewerkers, maar een chatbot kan ook snel allerlei veelgestelde vragen beantwoorden.

Dus, aan de bak met die bots!

Gaan bots levens redden als de pleuris weer uitbreekt? Hopelijk een aantal! Ze kunnen in mijn verbeelding op zn minst de druk verlagen in sommige werkvelden. Zo heeft het echte personeel meer tijd voor de meest dringende gevallen en taken, en is de kans dat zij ook besmet raken en vervolgens het virus weer aan andere doorgeven kleiner.

Maar zoals ik al stelde: we blijven ook menselijk contact nodig hebben. Juist sjans met de ober kan je avond maken als het eten eigenlijk een beetje tegenvalt. En van een praatje met een zuster van vlees en bloed zullen de meeste patiënten meer opleven dan met eentje van metaal. Maar zolang alles op een veilige afstand moet blijven, komen bots wel het dichtst in de buurt. Dus blijft mijn mantra: samen - met bots - krijgen we het virus onder controle.

Door Lucia Kabia (Mr Koreander)

Dit is het veertiende artikel in een reeks over bots en AI. Hoe bots worden ingezet in de geestelijke gezondheidszorg lees je hier.

Bot3

Plaats als eerste een reactie

Advertentie