Conny Braams (Unilever) wil mentaliteitsverandering in digitale marketing

In een speech bij Global Marketer Week 2022 benadrukt Braams het belang van ethisch handelen. ‘Problemen niet oplossen maar voorkomen.’

Conny Braams
Foto credit: Unilever

Conny Braams, chief digital & commercial officer bij Unilever (voorheen chief digital and marketing officer), roept het marketingvak op om mensen op de eerste plaats te zetten bij de komende ontwikkelingen van het internet. Dat deed ze in een speech bij Global Marketer Week 2022, georganiseerd door de World Federation of Advertisers (WFA). Niet crypto, maar vertrouwen is volgens haar de valuta van ‘Web3’, de volgende generatie internet die is gebaseerd op blockchain-technologie. En om dat vertrouwen zeker te stellen, moet er volgens Braams nu gehandeld worden. Actie!

Braams verkende in haar keynote, veelzeggend ‘The internet of people’ getiteld, de mogelijkheden die binnen Web3 bestaan voor marketeers om op voorheen ondenkbare manieren met consumenten in contact te komen. Ze benadrukte daarbij een doorslaggevende behoefte om onbedoelde gevolgen in te schatten en - vooral - te voorkomen. Braams: ‘Nu we beginnen met het creëren van - en investeren in de volgende digitale omgeving waar mensen hun tijd en geld besteden, moeten we duidelijk zijn over wat we aan het bouwen zijn en wat we moeten voorkomen om te voorkomen dat mensen niet bedonderd worden.’

Advertentie
advertisement

Mentaliteit

Volgens Braams is dat laatste alleen maar haalbaar als er een mentaliteitsverandering komt. Alleen regelgeving, alleen zelfregulering, alleen zelfbeheersing, daar redden we het volgens Braams niet mee. ‘We moeten niet bezig willen zijn met het oplossen van problemen, maar met het voorkomen van problemen. Vooruitzien in plaats van terugkijken. Een echte technologische evolutie moet gepaard gaan met de ontwikkeling van substantiële, nieuwe, ethische infrastructuren en beleid. Want een internet zonder vertrouwen is een schande.’

Concreet

Wat moet er dan gebeuren om dat te bereiken? Volgens Braams moeten regelgevers, overheden, adverteerders, technologiebedrijven en mensen collectief in actie komen om een echt gedecentraliseerde, veilige en vertrouwde online omgeving te creëren. ‘De valuta in Web3 is geen crypto, de valuta is vertrouwen. Web3 mag geen fout zijn waar de volgende generatie voor betaalt. Uiteindelijk zijn het mensen, niet technologie, die het succes van onze inspanningen zullen meten.’

Nieuwe rol

Braams’ titel is per 1 april veranderd van chief digital and marketing officer naar chief digital and commercial officer. Niet zomaar. ‘We laten laten marketing niet vallen’, sprak ze geruststellend, ‘we voegen verkopen toe.’ De uitleg is dat de grootste verandering die marketeers zal treffen, is de volgende versie van het internet.

Unilever: ‘De manier waarop consumenten leven, spelen en winkelen, verandert nu al door een versnelde digitalisering. Daarbij doet de convergentie van media, entertainment en commercie de scheidslijnen tussen marketing en verkoop vervagen. Dit leidt tot nieuwe bedrijfsmodellen en nieuwe manieren om merken op te bouwen en om te zetten in verkoop, waardoor groei op korte en lange termijn wordt gestimuleerd.’ Dat is dan ook de reden dat Braams’ rol is uitgebreid met zowel verkoop als marketing over de hele wereld. ‘Om de groeimogelijkheden te maximaliseren en de end-to-end digitale transformatie van Unilever te leiden.’

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie