De nieuwe film Dune laat je jouw avatar delen in AR

Alles Augmented #78. Tweewekelijks het laatste nieuws over augmented reality en hoe het de toekomst verandert.

1. De nieuwe film Dune laat je jouw avatar delen in AR

Nu we ons meer en meer virtuele werelden (volledig virtueel of gemixt met de echte wereld) begeven is de avatar belangrijker dan ooit. Hoe zien we eruit en wat dragen we? Alles kan.

Ready Player Me is een service waar je met slechts één foto jouw eigen avatar kan creëren en stylen. Ze is te gebruiken in inmiddels meer dan 400 apps. Vooral dat stylen is voor brands interessant. Ralph Lauren is onlangs nog kleding gaan verkopen in avatar-app Zepeto. Binnenkort komt Ready Player Me ook met een marketplace zodat iedereen daar virtuele gear kan kopen en verkopen.

En ook in AR kan die avatar een grote rol spelen. Toffe foto’s en video’s creëren met jouw Ready Player Me-avatar die je zelfs met bodytracking kan besturen. Er zijn al een aantal creators die daar mee experimenteren zoals dit voorbeeld van RTFKT Studios met de Spectacles, Brielle Garcia die zelfs haar Lens Project als template deelt en Bill Bourbeau die een setup heeft met laptop en Snap-cam.

Deze week heeft de nieuwe verfilming van het toffe sci-fi boek Dune (waar ik echt naar uit kijk) ook een marketingcampagne met Ready Player Me gelanceerd. Je creëert op de speciale actiesite (probeer het zelf) een Dune-avatar en kan die in alle aangesloten apps gebruiken en ook nog eens via webAR in de echte wereld bekijken en delen.  

2. Virgin Media zorgt ervoor dat je alles in het juiste perspectief gaat zien

Virgin Media heeft als onderdeel van de campagne ‘Faster Brings Us Closer’ een game op Snapchat gelanceerd waarmee het de kracht van hun broadband internet laat zien. Snel internet brengt je namelijk dichterbij de mensen en dingen die je lief hebt.

Virgin Media laat dit zien door een aantal 3D-puzzels te maken waarbij een verbinding tot stand komt als je ze in het juiste perspectief ziet. Dus je moet er om heen lopen, in en uit zoomen en hoger en plaatsen. Echt een leuk concept met een slim mechanisme. Puzzels en games in de echte wereld met AR zijn te gek en helemaal als het ook nog eens optimaal gebruikt maakt van het ruimtelijke effect van AR. Probeer hem zelf.

virgin media ar puzzle

3. Facebook lanceert eindelijk samen met Ray-Ban haar connected glasses

Facebook heeft samen met Ray-Ban de Ray Ban Stories gelanceerd. Een connected zonnebril waarmee je 30 seconden video-stories kan opnemen en in de Facebook View-app kan editen en delen. En de bril heeft ook spatialized audio zoals de Bose Frames. De bril kost $299,- en ziet er zoals we van Ray-Ban gewend zijn stylish uit.Maar er is vooral kritiek dat Snapchat al in 2016 met de Spectacles kwam met soortgelijke features.

Toch kan dit (net als Snapchat gedaan heeft) een opmars zijn naar AR-glasses. Facebook heeft een gigantisch bereik en kan ieder geval ook de massa klaarstomen voor connected glasses en devices op het hoofd. Zie hieronder de commercial en bekijk ook de video met uitleg van o.a. Zuckerberg.

Ray Ban Stories

4. Burberry laat creators op TikTok tekenen in AR

Zoals je in de vorige editie al hebt kunnen lezen wordt TikTok steeds actiever met hun AR branded Effects. Burberry heeft voor haar TB Monogram campagne een AR effect laten ontwikkelen waarmee creators 3D-lijnen met de patronen van de nieuwe collectie in de wereld kunnen plaatsen.

Met de 3D Monogram-brush kan je zo de meeste uitlopende creaties tekenen in AR. Het ziet er visueel echt fantastisch uit. En de nieuwe samenwerking met Burberry is een groot succes want van de week hadden ze al 2 miljard views op de video’s.

TB Monogram

5. AR wordt hyperpersoonlijk met jouw persoonlijke interface voor elke realiteit

Iedereen is door de Metaverse-hype helemaal gefocust op gedeelde virtuele werelden en content, maar XR-pioneer (met 30 jaar ervaring) Avi Bar-Zeev heeft daar een andere kijk op in dit blog. Stel dat het web volledig spatialized is en content heeft een representatie in en een koppeling met de echte wereld. Dat wordt volgens hem een overload aan informatie.

Natuurlijk zijn er layers/channels maar nog steeds kan één channel veel te druk zijn. Hij gelooft niet in curatie binnen die channels maar in search. Een contextual Discovery Engine, helemaal alleen voor jou. Geen Metaverse met publieke of shared data/content. Jouw data met voorkeuren staat op jouw device met veel aandacht voor privacy. Kortom AR wordt hyperpersoonlijk en wordt onze persoonlijke interface voor elke realiteit of het nou binnen of buiten de Metaverse is.

maps

Lees meer en schrijf je in

Lees ook de andere 'Alles Augmented' posts en schrijf je in voor de tweewekelijkse AR-nieuwsbrief van Bas Gezelle.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie