De toekomst van sociale media ligt volgens Facebook in AR

Alles Augmented #30 đŸ”„Tweewekelijks het laatste nieuws over augmented reality.

1. De toekomst van social media ligt in AR met Facebook LiveMaps

In mijn vorige artikel waren er al volop geruchten rondom Facebook en AR, maar nu OC6 geweest is weten we veel meer. Allereerst heeft Facebook de ontwikkeling van zijn AR-glasses bevestigd en bouwen het aan een AR Cloud. Ze noemen dit LiveMaps. Dit maakt gebruik van een 3D-kopie van de fysieke wereld waar Facebook data aan kan koppelen, content die je met een mobiel of hun toekomstige AR-glasses kan bekijken.

Dat gaat nu nog om content die is gekoppeld aan fysieke objecten, maar gezien hun core business komt er vast ooit in LiveMaps een social layer met content gekoppeld aan mensen in je omgeving. Daar moeten nog wel wat privacyissues voor worden opgelost, maar we zullen zien.

De ontwikkeling van hun AR-bril is sterk gelinkt aan de ontwikkeling van de Oculus Quest. Met de camera’s op de Quest die de omgeving scannen en die het aangekondigde hand-tracking. Mark Zuckerberg deelde in een interview: “If you think about how we use screens, phones are the ones we bring with us, but half of our time with screens is TVs. I think VR is TV and AR is phones.” Ik ben benieuwd waar dit heen gaat.

Advertentie
advertisement
Facebook Reality Labs: LiveMaps

2. Interactie in AR werkt het beste met onze handen zoals bij de Oculus Quest en UltraLeap

In het stukje hierboven noemde ik het al, Facebook heeft tijdens OC6 aangekondigd dat er hand-tracking komt voor de Oculus Quest. Dit is nu nog voor VR, maar dit is ook zo belangrijk voor de ontwikkeling van AR. Want als je straks een bril op hebt dan heb je je handen vrij om met virtuele content te interacteren.

Een interessante ontwikkeling op dit gebied is dan ook dat Leap Motion (3D hand-tracking) en UltraHaptics (voelbare feedback door ultrasound) zijn samengegaan als UltraLeap. Zij zijn hierin gespecialiseerd en zijn naar eigen zeggen “the world’s leading spatial interaction company!”. Bekijk ook deze interessante talk op OC6 over designing voor hand tracking.

Hand Tracking on Oculus Quest

3. Met ARKit 3 gaan we naast handen ook lichamen tracken

Met de update naar ARKit 3 komt er ook Body Detection en Pose Estimation beschikbaar in de developmentkit AR-software van Apple. Dit betekent dat camera’s lichamen en poses kunnen detecteren en die gebruiken in virtuele content. De app SmartGym, een fitness-app, maakt hier gelijk slim gebruik van en bekijkt en corrigeert je houding tijdens bepaalde oefeningen. Maar naast slim gebruik zijn er ook volop creatieve toepassingen zoals de app Meisai van creatieve developer @kitasenjudesign. De app detecteert lichamen en lichaamsdelen en daar kan je allerlei filters op toepassen, mensen klonen of er een leuk Halloween-pak op zetten. Het ziet er te gek uit.

iPhone Augmented Reality App - "MEISAI"

4. WebAR zet door met het eerste jaar van 8thWall en Apple Reality Composer

8thwall, het platform voor webAR, bestaat inmiddels al weer een jaar en daar wordt bij stil gestaan. Na een jaar zijn er nu 10.575 developer accounts, 5.103 WebAR apps en hebben ze geleerd dat 80% van de gebruikers meer dan 1 minuut en 50% van de gebruikers meer dan 2 minuten besteden aan een WebAR activatie. Ook Apple maakt het delen van WebAR content een stuk gemakkelijker met de lancering van de app Reality Composer. Met deze iPhone en iPad kan je heel makkelijk AR-ervaringen ontwikkelen zonder te hoeven programmeren. Je maakt dan gebruik van hun 3D-formaat USDZ. Een mooie manier om iedereen met AR op het web te laten experimenteren. Op de website USDZShare.com vind je allerlei 3D-modellen in dit formaat die je kan gebruiken en een tutorial voor Reality Composer.

8th Wall Web: Year One

5. Instagram laat je nou ook shoppen in augmented reality

Ook op Instagram kan je nu producten via AR uitproberen voordat je ze koopt. Nadat de AR-lenses via Spark AR echt al een vlucht nemen zal dit AR nog meer toegankelijk maken want Instagram wordt meer en meer een e-commerce platform. Veel merken verkopen hun producten direct via Instagram en een aantal voegen daar dus nu de virtual try on aan toe. De mensen die de producten uitproberen kunnen hun ervaringen ook gelijk delen via Stories. Een slim mechanisme! Eerst wordt er gestart met de cosmetica merken Mac en Mars en zonnebrillen van Warby Parker en Ray-Ban op Insta.

Shoppen in AR op Insta

đŸ”„Lees meer en schrijf je in đŸ”„

Lees ook eerdere 'Alles Augmented' posts of schrijf je in voor mijn tweewekelijkse AR-nieuwsbrief.

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie