Een bionic company stelt de mens centraal

CMO’s over de uitdaging om medewerkers mee te krijgen in digitaliseringstrajecten.

Bij digitale transformatie gaat het veelal over de digitalisering van processen of het digitaal bedienen van klanten. Als een organisatie een stap verder gaat, kijkt het meer naar hoe je mensen kunt faciliteren om beter te kunnen werken. Het competitief vermogen van organisaties hangt namelijk steeds meer samen met het vermogen van haar medewerkers om creatief gebruik te maken van data en technologie.

CMO’s gingen hierover in gesprek tijdens de masterclass ‘Creating growth in a bionic company’ van Macaw tijdens CMO Day van Adformatie. CMO’s die aanschoven waren Renée Suzanne Janssen (Olympia), David Verschoor (Hartstichting) en Jurjen Worp (Makro Nederland).

Een van de vragen die centraal stond was hoe zij erin kunnen slagen de digitale versnelling bij te houden en met marketing een nieuwe impuls te geven aan de groei van de organisatie. Hoe kun je bijvoorbeeld verkoopmedewerkers tools geven om ze te helpen in hun klantcontact? Het evalueren naar een bionic company zou hierbij moeten helpen. Maar wat is een bionic company eigenlijk? In het kort richt een bionic company processen, data en technologie volledig in om medewerkers krachtiger te laten functioneren en daarmee competitief vermogen te ontwikkelen.

Veranderingsbereidheid

Het is een volgende stap dus, want vaak gaat digitalisering fout omdat het niet start bij het bepalen van de behoefte van de mensen. We digitaliseren wel, maar transformeren niet. De vraag rees hoeveel een mens eigenlijk ook kan of wil veranderen in zijn werkwijze. ‘Zeventig procent van de mensen heeft een door stabiliteit gedreven natuur. Het management van een organisatie heeft dus tot taak mensen mee te nemen in het hoe en waarom van de digitalisering en processen, data en technologie zo in te richten dat het de mensen versterkt’, legt Harry Boers, strateeg bij Macaw uit.

CMO’s worstelen vaak met dit dilemma. Zij kunnen een belangrijke rol spelen in deze interne verandering. We zien ook juist bij Marketing afdelingen ook veel ambassadeurs van digitalisering. Professionals die ‘shadow IT’ naar binnen halen om daarmee betere resultaten te kunnen halen. Maar de olifantenpaadjes van shadow IT dragen niet bij aan een duurzame transformatie. De CMO heeft echter wel een troef op zak: Communicatie. Cruciaal bij verandering en succes vertaalt zich vaak naar blije medewerkers en excellente dienstverlening.

Urgentie

Veel organisaties hebben wel een strategie, maar hoe ergens te komen en welke deelprojecten in te zetten ontbreekt. Terwijl voor medewerkers gelijk duidelijk moet zijn wat zij er aan hebben en dat er iets verandert. Mensen zitten vaak vast in hun rol of functie terwijl zij ook nog extra dingen moeten gaan doen. Vaak is de richting wel helder, maar ontbreekt het medewerkers aan urgentie en de noodzakelijkheid hiervan. Het is dan ook een utopie om te denken dat iedereen dat moet en wil weten.

Boers vat het nog even samen: ‘Een bionic company is dan ook een bedrijf dat faciliteert dat jij jouw werk beter kunt doen. Er moet symbiose zijn tussen het digitale en het creatieve van de mens. Er is te lang vanuit de techniek gedacht. De draai moet gemaakt worden naar impact.’

Op 17 mei vindt er weer een CMO Day plaats van Adformatie. Heb je interesse om deel te nemen en aan te schuiven? Meld je dan hier aan. CMO Day 2022. 

Plaats als eerste een reactie