EU test eigen socialmediaplatforms zonder advertenties

De twee sociale media zijn afkomstig uit de koker van de EU en kunnen gezien worden als vervangers voor Twitter en YouTube.

De European Data Protection Supervisor (EDPS) lanceert twee eigen socialmediaplatformen genaamd EU Voice en EU Video. Het gaat om een test zodat onder meer EU-instellingen hun content kunnen delen op privacyvriendelijke kanalen. Ook kunnen zij 'de interactie aangaan met het publiek', dat vooralsnog bestaat uit enkele honderden accounts.

De pilot is afgelopen donderdag gestart en met name organisaties uit de Europese Unie hebben tot dusver accounts op de twee platformen. EU Voice is een alternatief voor Twitter, waar EU Video vergelijkbaar is met YouTube.

Advertentie
advertisement

Privacyvriendelijk en reclamevrij

De EU baseert de twee platformen op bestaande technologie. EU Voice is afgeleid van Mastodon en EU Video is gebaseerd op PeerTube, twee decentrale platformen die open-source zijn. Dit betekent dat iedereen de achterliggende technische code kan controleren. De EDPS geeft aan dat zijn twee socialmediadiensten gratis, reclamevrij zijn en gebruikers niet profileren. Data die op de platforms verzameld wordt, wordt bovendien niet gedeeld buiten de EU en de Europese Economische Ruimte (EER).

Interactie met het publiek

Op EU Voice en EU Video kunnen EU-organisaties respectievelijk korte berichten en langere video's en podcasts delen. Daar kunnen volgers op reageren. De bekendste EU-accounts hebben tot dusver een paar honderd volgers. De EDPS spreekt de ambitie uit dat de EU op de lange termijn alternatieve socialmediaplatforms kan aanbieden die privacy hoog in het vaandel hebben staan. 

EU-alternatieven voor Twitter van Elon Musk

Aan de pilot van de EU is een lange voorbereiding vooraf gegaan. De platforms starten echter op een interessant moment. Vorige week stemde Twitter namelijk in met het bod van miljardair Elon Musk, die het platform wil kopen voor omgerekend 41 miljard euro. Musk zegt dat Twitter meer geld moet gaan verdienen en soepeler moet worden in de vrijheid van meningsuiting. Onder experts heerst bezorgdheid én optimisme over de Twitter-overname, schreef Adformatie vorige week in een premiumartikel. 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Wordt lid van Adformatie!

Wordt lid van Adformatie → Login →
Advertentie