Euronext & Dept Agency: van vijftien websites naar één samenhangende webervaring

Door de wereldwijde klantenkring van Euronext één samenhangende webervaring aan te bieden, steeg het mobiele verkeer met 75%

Euronext

Euronext is de toonaangevende pan-Europese aandelenbeurs waar topbedrijven als L’Oréal, Danone en Phillips staan genoteerd. Internationale klanten hebben er toegang tot een breed scala aan financiële producten in zes gereglementeerde markten. De onderneming miste echter een samenhangende webervaring ter aanvulling op het merk en de producten. Om die reden koos Euronext Dept als partner in de digitale strategie. Deze keus werd in belangrijke mate ingegeven door onze samenwerking met de Irish Stock Exchange in 2018. Met behulp van gebruikersonderzoek, contentstrategie en technologische oplossingen slaagde Dept erin om de gefragmenteerde aanwezigheid van Euronext op het web om te zetten in een gestroomlijnde ervaring op drie websites.

 

De transformatie: van vijftien naar drie websites

Om de digitale aanwezigheid van Euronext te stroomlijnen, stonden we voor de opdracht om vijftien afzonderlijke beurswebsites te consolideren en te transformeren naar drie onderling verbonden sites. Deze drie websites zijn afgestemd op een specifieke fase in de Euronext customer journey. Samen vormen ze het B2B-marketingportaal Euronext.com, ontworpen om nieuwe klanten aan te trekken, inzicht te geven in de wereld van Euronext en producten en diensten te presenteren. In de tweede fase maken potentiële klanten die lid worden van Euronext kennis met Euronext Connect, het feitelijke klantenportaal. De derde website, Euronext Live, biedt marktdata die vooral is gericht
op particuliere beleggers.

We bundelden vijftien beurswebsites in drie onderling verbonden sites

Samenwerking

Onze belangrijkste focus lag op Euronext.com, het B2B-marketingportaal en de eerste stap in de Euronext customer journey. Deze website zet het merk Euronext in de schijnwerper en geeft potentiële klanten uitleg over Euronext’s pan-Europese model en producten en diensten. Aan ons de taak om een samenhangend en consistent verhaal te creëren en een robuust kanaal te realiseren voor het genereren van leads. De website leidt retailbeleggers naar Euronext Live voor relevante beleggersinformatie, en bestaande Euronext-klanten naar hun portaal, Euronext Connect.

Het Euronext.com B2B-marketingportaal vereiste directe en doorlopende samenwerking met merkeigenaren en inhoudelijke specialisten. Het was onze verantwoordelijkheid om de betrokkenheid en inbreng van alle belanghebbenden zeker te stellen.

We brachten internationaal verspreide teams bij elkaar om deel te nemen aan meerdere individuele gebruikersonderzoeken en content workshops. Samen hebben we doelen opgesteld, doelgroepen geprioriteerd en voor elk gedeelte van de site de gebruikerseisen op elkaar afgestemd. De geïnvesteerde tijd was van onschatbare waarde. Het gaf een sterk bewustzijn van de unieke marktwaarde als basis voor het creëren van de gewenste consistente online merkuitstraling.

Uitgebreide testtrajecten gaven inzicht in gebruikerstaken, bestaand gedrag en algemene knelpunten. Inzichtelijke user journeys waren essentieel om een self service-domein te bouwen, bedoeld om gekwalificeerde leads op het juiste moment toegang te geven tot het juiste contactpunt.

Workshops en audits boden de diverse teams handvatten bij het stellen van prioriteiten voor hun content en klantcommunicatie. Een grootschalig contentproject begon met trainingen voor het schrijven voor het web waaraan vier landen deelnamen. Vervolgens bood Dept ondersteuning bij het bewerken en plaatsen van content op de gehele Euronext.com-website. Contenteigenaren hebben nu 92% minder content te beheren, waardoor SEO en governance veel beter beheersbaar zijn.

Klantspecifieke technologie

Euronext wilde voor haar websites vasthouden aan de Drupal CMS. Om dat mogelijk te maken, werkte ons Drupal-gecertificeerde development team nauwe samen met collega-experts om een volledig herontwerp van de site van Euronext.com en de ontwikkeling van Euronext Live en Connect te implementeren in Drupal 8.

Daarnaast ontwikkelden we een uitgebreide set sjablonen en responsieve componenten om de gebruikersgerichte informatie-architectuur te ondersteunen. Hierdoor konden we veel visuele diversiteit in de content bieden om de verscheidenheid aan aangeboden producten en diensten te weerspiegelen. Vijftien Drupal-integraties ondersteunen een overvloed aan gebruikerseisen en staan borg voor een optimale klantenservice.

Tot slot hebben we een interactieve click-swap component ingebouwd om maatwerk en een optimale brand experience mogelijk te maken. Dit element biedt korte, realtime inkijkjes in een selectie uit de ruim 1300 bedrijven die op Euronext genoteerd staan.

Het merk verenigen onder één paraplu

Dept hielp Euronext met de transformatie van een over meerdere landen versnipperde online aanwezigheid in een consistente, pan-Europese online merkpresentatie. Onze experts werkten nauw samen met de specialisten en managers van Euronext om de wereldwijde klantenkring één samenhangende ervaring bieden. Dat we daar samen in geslaagd zijn is af te lezen aan de resultaten, waaronder een stijging van 75% in mobiel verkeer.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →