Experiment wijst uit: adverteren op YouTube Shorts is goedkoper én effectiever dan op TikTok

Het was de eerste test met advertenties puur op YouTube Shorts. Adverteerders doen er inzichten mee op.

Youtube introduceert Tiktok-concurrent ‘Shorts’ in Nederland
Youtube

Een eerste test met adverteren tussen enkel YouTube Short-video's levert deelnemende adverteerders interessante inzichten op. De advertentievorm is bijna vijftig procent goedkoper dan TikTok, maar kan ook langere weergaven genereren. Dat schrijft vaktitel Adage op basis van bevindingen van videoreclamebureau Precise.TV, dat een exclusief experiment draaide met YouTube Shorts.

Lagere CPM en langere weergave

Op YouTube Shorts ziet de consument korte, verticale video's op een manier die lijkt op TikTok en Instagram Reels. Inmiddels kijken meer dan twee miljard (jazeker) ingelogde Google-gebruikers maandelijks naar YouTube Shorts-video's, zo meldde Google afgelopen zomer. 

Maar een campagne waarbij een mediabureau verticale videoreclames alléén op YouTube Shorts kon inkopen, was er nog niet. Adverteerders konden Shorts alleen betrekken bij hun bestaande Google- en YouTube-campagnes. Tot nu. Precise.TV draaide alleen YouTube Shorts-reclames voor merken als Asics en Moose Toys. Uit die test komt naar voren dat YouTube Shorts-reclames 46 procent minder kosten dan reclames op TikTok. De CPM - dus prijs per duizend weergaven - ligt op respectievelijk zo'n vier en acht dollar. De CPM van YouTube Shorts kan wel veranderen als YouTube de advertentievorm breed beschikbaar stelt.

Het tweede belangrijke inzicht dat uit het experiment naar voren komt is dat de adverteerder kan instellen dat een weergave pas telt als de consument minimaal tien seconden kijkt. Dat is voor adverteerders een wezenlijk verschil met TikTok, dat een weergave rekent vanaf zes seconden kijktijd. 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie