Facebook profiteert van duurdere advertenties

De prijs van advertenties steeg met een derde ten opzichte van de eerste drie maanden van vorig jaar.

De totale omzet van Facebook kwam uit op 26,2 miljard dollar, waarvan 25,4 miljard dollar uit advertenties kwam.

Facebook heeft in het eerste kwartaal van dit jaar flink meer geld verdiend aan advertenties. Niet alleen verkocht het bedrijf meer onlinereclames voor zijn sociale netwerken Facebook en Instagram, maar de prijs die bedrijven voor een advertentie betaalden steeg ook aanzienlijk. Dat leidde tot een flinke groei van de omzet en een winst die net niet verdubbelde.

De totale omzet van Facebook kwam uit op 26,2 miljard dollar, waarvan 25,4 miljard dollar uit advertenties kwam. In beide gevallen was dat een stijging ten opzichte van vorig jaar van net geen 50 procent. De prijs van advertenties steeg met een derde ten opzichte van de eerste drie maanden van vorig jaar en Facebook plaatste 12 procent meer reclame.

Advertentie
advertisement

Meer plaatsen voor advertenties

Facebook verwacht dat de prijs van advertenties de belangrijkste reden wordt voor omzetgroei in de rest van dit jaar. Dat neemt niet weg dat het bedrijf ook naar meer plaatsen zoekt om advertenties kwijt te kunnen. Zo werd onlangs bekend dat Instagram advertenties gaat plaatsen in Stories, de korte filmpjes die 24 uur te zien zijn voor ze verdwijnen.

Onder de streep hield Facebook 9,5 miljard dollar over tegen 4,9 miljard dollar begin vorig jaar. Ook het aantal gebruikers van Facebooks-apps, naast Facebook en Instagram ook chatapp WhatsApp, nam toe. Dagelijks maakten een kleine 1,9 miljard mensen in maart gebruik van een app uit de stal van Facebook, maandelijks gaat het om ongeveer 2,9 miljard mensen.

Virtual reality

Facebook verwacht verder iets meer uit te geven dan het eerder verwachtte voor dit jaar. Dat komt onder meer door investeringen in personeel en nieuwe hardware voor bijvoorbeeld virtual reality. Verder waarschuwt het bedrijf opnieuw voor moeilijkheden bij gerichte advertenties door nieuwe versies van het besturingssysteem van Apple voor de iPhone en iPad. Gebruikers moeten nu expliciet toestemming geven aan bedrijven om gegevens te verzamelen.

Reclame Code 

Donderdag werd bekend dat de techreus zich aansluit bij Stichting Reclame Code (SRC). Dat houdt in dat Facebook de principes en doelstellingen - het belang van zelfregulering en het werk - van de SRC officieel onderschrijft. Volgens Arno Lubrun, country director Facebook Benelux, is de rol van Facebook voor Nederlandse consumenten en bedrijven zo groot geworden, dat het vanzelf spreekt dat het platform zich aansluit bij de nationale mores. ‘Iedereen heeft belang bij een veilig sociale-media-platform en dat belang onderschrijven wij. We willen meedoen. En we hopen een bijdrage te kunnen leveren met de kennis die we toe kunnen voegen.’

(ANP/Adformatie)

Lees ook:

Facebook in zee met Stichting Reclame Code

Plaats als eerste een reactie

Advertentie