(Gastblog) Er is geen betere…maar is het ook zo?

Door Vitas Kersbergen In reactie op mijn geplande bezoek aan het Miele Inspirience Centre, krijg ik een smsje, ‘Miele, gaaf…er is geen betere! ;-)’ De slogan zit er in ieder geval goed in….maar is het ook zo? Authenticiteit en betrouwbaarheid zijn meer dan ooit essentieel voor iedere marketeer, zeker nu mensen door de groeiende deelbaarheid van informatie loze slogans genadeloos afstraffen. Zou Miele dat waar maken?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Aangekomen is de ontvangst meteen al goed, alles is netjes geregeld. Zeg maar Duits. We zijn met een groepje van vijftien NIMA Young Professionals (ofwel: NYP-ers), sommige kennen elkaar al van eerdere bezoeken, anderen komen voor het eerst een kijkje nemen. Handjes schudden, kopje koffie en wat eerste introducties. Bij aanvang van het programma worden we ontvangen door Mark Huijsmans, CMO van Miele. We lopen langs de twee bronzen koppen van de oprichters van Miele, Carl Miele en Reinhard Zinkann, naar het stoomtheater. Normaliter worden hier workshops gegeven om de voordelen van stomen te demonstreren, nu is het de plek waar Mark Huijsmans zichzelf en Miele introduceert. Begonnen bij een kleinere organisatie, snel gegroeid, tegen een muur aangelopen, onbegrepen door de toenmalige manager en weggegaan op zoek naar een andere organisatie en uitdaging. Een mooie gedachte vind ik dat, ‘het zijn net mensen, die CMOs’. De ‘oorlogsverhalen’ zullen voor vele NYP-ers bekend in de oren klinken en sterken wellicht de gedachten om vooral je eigen weg te kiezen. Uiteindelijk is Mark prima terecht gekomen bij Miele. Er is geen betere ….en je voelt dat de CMO het gelooft. Hij gelooft in zijn merk, zijn product en zijn bedrijf. Een krachtiger signaal kan bijna niet. Mark neemt ons mee de geschiedenis van Miele in en introduceert de brand personality met de vraag; Hoe zou je Miele omschrijven als het een vriend van je was?

Start brainwave: Hoe zou dat voor mijn brand GreenSeat zijn? Zou die vriend dan duurzaam, fun, betrouwbaar en positief zijn? Mmm, misschien moet ik daar maar eens over nadenken. Dat vind ik ook het mooie van zo’n Top Marketing Tour, je hebt een middag de tijd om los van je dagelijkse bezigheden na te denken over jouw merk. De presentatie van Miele werkt bij mij in dit geval als kickstarter van nieuwe ideeën.... moet GreenSeat niet haar eigen inspiratie centrum hebben rond groener reizen? Het GreenSeat Green Travel Center!! Okay, dat is misschien wat over de top.

Ik keer, een aantal ideeën rijker, terug bij de presentatie van Mark Huijsmans. Het is tijd voor de rondleiding door het Miele Inspirience Centre, en ik moet zeggen dat echt alles hier hetzelfde verhaal vertelt. Dit bedrijf leeft haar kernwaarden. Misschien nog wel specialer, Mark laat ons de cijfers zien waaruit blijkt dat er op kwaliteit en betrouwbaarheid geen betere is. En dat is voor mij meteen het belangrijkste leermoment van dit bezoek. Niets is krachtiger dan een bold marketing statement dat het bedrijf ook nog waar maakt. ‘Hebben wij u ooit de verkeerde kant opgestuurd?’ van de ANWB werkt alleen als dat ook zo is, maar als het ook zo is dan is het meteen een homerun. Zo’n slogan bulkt van vertrouwen in het product en inspireert tegelijkertijd medewerkers om aan die standaard te voldoen.

Dus ja, ze geloven het zelf… er is geen betere.

____
Deze blog is geschreven door Vitas Kersbergen, verantwoordelijk voor Sales & Marketing GreenSeat bij Climate Neutral Group. De organisatie GreenSeat helpt reizigers om groener te reizen. Vitas heeft zich gespecialiseerd in marketing voor groene merken en volgt naast zijn baan bij NIMA het Career Booster mentorprogramma voor Young Professionals.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie