Grote media-uitgevers willen af van Google AMP

Grote media verbeteren hun websites zonder Google-techniek omdat ze rekenen op een hogere advertentieomzet, aldus The Wall Street Journal.

Een handvol grote media-uitgevers onderneemt stappen om te stoppen met Google AMP, een technisch raamwerk dat bedoeld is om (nieuws)websites sneller en gebruiksvriendelijker te maken op smartphones en tablets. Uitgevers testen voor of achter de schermen zelfontwikkelde alternatieven om hun websites te optimaliseren voor kleinere schermen omdat ze verwachten dat ze zo minimaal twintig procent hogere advertentie-inkomsten kunnen behalen. Dat zeggen topmensen van uitgevers in gesprek met The Wall Street Journal

Google AMP onder vuur

Google's AMP-raamwerk werd vanaf de start in 2015 door veel media-uitgevers gebruikt om mobiele websitebezoekers de beste ervaring te geven. Google host AMP-webpagina's op zijn servers en voert technische verbeteringen door om de pagina's sneller te laden en goed leesbaar te maken. Een rechtszaak tegen Google claimt dat het techbedrijf zijn invloed misbruikt door zijn eigen advertentieveilingsysteem te bevoordelen. Andere advertentiesystemen werken minder goed samen met het AMP-raamwerk, luidt de aanklacht. Advertenties die geen AMP-techniek gebruiken, zouden ook één seconde langer nodig hebben om te laden. Google weerspreekt de aantijgingen. 

Uitgevers willen meer invloed

Vorig jaar maakte Google bekend het algoritme van zijn zoekmachine aan te passen om AMP-pagina's niet langer te bevoordelen. Het algoritme focust zich sindsdien meer op de laadsnelheid en leesbaarheid van websites op alle schermformaten, ongeacht of de website het AMP-raamwerk gebruikt. Voor steeds meer media-uitgevers is die beslissing van Google het laatste zetje om te stoppen met het AMP-raamwerk. 

The Washington Post is er al mee gestopt en de uitgevers Vox Media LLC, Complex Networks en BDG testen of denken na over manieren om AMP te deur uit te doen. Met eigen raamwerken verwachten zij meer controle (terug) te krijgen over hun websites. De uitgevers zeggen tegen The Wall Street Journal dat ze meer verschillende advertentieformaten willen gebruiken en meer advertentieveilingsystemen willen gebruiken. Via header bidding willen ze zo hogere prijzen voor de advertentieruimte op hun websites generen. Ook verwachten ze dat eigen techniek het eenvoudiger maakt om hun betaalmuren te personaliseren voor lezers. Die aanpak moet meer abonnees opleveren, zegt uitgever Vox Media.

Google stelt tegenover The Wall Street Journal dat header bidding ook mogelijk is via het AMP-raamwerk, maar dat deze keuze een webpagina langzamer maakt en meer data gebruikt.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie