Implicaties van een VPN bij online marketing

Dankzij commerciële VPN-diensten is het tegenwoordig heel gewoon voor kleine (online) bedrijven en particulieren om een VPN te gebruiken.

Een VPN is een virtueel persoonlijk netwerk, waarmee je via het internet een veilige verbinding maakt tussen twee punten. Dit kan zijn tussen twee bedrijfsnetwerken bij twee verschillende branches, maar ook tussen een laptop en een netwerk zoals thuiswerkers dit doen. Commerciële VPN-diensten leggen verbindingen tussen het apparaat van de klant en VPN-servers van de dienst.

De kenmerken van een VPN zijn:

  • Een virtuele tunnel waardoor het verkeer gaat en waarin alle gegevens versleuteld zijn.
  • De wijziging van het IP-adres waaraan het verkeer verbonden is.

VPN voor online marketing: bekijk het perspectief van de klant

Hoewel er met de komst van personalisatie in adverteren een uniek perspectief is ontstaan voor iedere klant, zijn veel advertenties nog steeds gebaseerd op locatie. Door verbinding te maken met een VPN-server op de internationale locatie waar je marketing op gericht is, kun je het internet bekijken alsof je er ter plaatse bent.

Je kunt dus je eigen website en advertenties zien zoals het in andere landen getoond wordt. Hoe kun je weten of er fouten zijn gemaakt op de website, socialmedia-accounts of bij het opzetten van advertenties gebaseerd op locatie, als je geen VPN gebruikt en het internet niet kunt zien vanuit diezelfde locatie?

Bovendien kun je met een VPN betere analyses uitvoeren. Organische zoekopdrachten zullen namelijk terugkomen in de plaatselijke taal en plaatselijke concurrenten zullen hoger ranken. Dit is SEO 101. Je plaatselijke rankings en die van concurrenten kun je zonder VPN niet werkelijk analyseren. En je strategie aanpassen aan een foute analyse kan erg schadelijk zijn.

Pro-tip: vergeet natuurlijk niet uit te loggen van je Google-account en je browsergeschiedenis en cookies te wissen, voordat je een analyse uitvoert.

Wat als de potentiële klanten een VPN gebruiken?

Het is als marketeer goed om te beseffen dat andere internetgebruikers ook steeds meer gebruik maken van VPN-diensten. Volgens de VPN Adoption Index van AtlasVPN varieert het gebruik van VPN’s per land enorm. In Japan gebruiken bijvoorbeeld minder dan 2% van internetgebruikers een VPN als ze met het internet verbinden, terwijl bijna driekwart van internetgebruikers in Qatar een VPN gebruiken. In Nederland ligt het ergens tussen 10% en 15% van alle gebruikers.

  1. Neem de locatiegegevens van je webbezoekers in Google Analytics met een korreltje zout. Vreemde locaties zijn misschien niet zeker en het percentage bezoekers vanuit de populaire locaties is misschien ook minder.
  2. Zorg ervoor dat je website zo snel mogelijk laadt. Als je bezoekers een VPN gebruiken, is alles langzamer. Wanneer je dus verwacht dat jouw doelgroep waarschijnlijk een VPN gebruikt (bijvoorbeeld hoogopgeleide mannen uit het Midden-Oosten of Zuid-Azië), zorg dan dat de pagina’s zo snel mogelijk laden en de afbeeldingen niet te veel bandbreedte gebruiken.
  3. Als je website gebruikmaakt van gelicentieerde inhoud die je niet buiten de EU kunt vertonen, neem dan maatregelen om VPN-gebruik te herkennen en te blokkeren. 70% van de internetgebruikers maakt gebruik van gratis VPN-diensten die gemakkelijk te herkennen zijn. De bezoekers worden van verzocht om de website zonder VPN nogmaals te laden. 

Zoals je ziet, is het belangrijk dat online marketeers op zijn minst weten hoe een VPN werkt, er rekening mee houden, en bovendien er zelf ook gebruik van te maken. Al is het maar om veilig met openbare wifi-netwerken te verbinden of om op afstand veilig verbinding te maken met je thuisnetwerk en IoT-apparaten.