Nieuwe AR-toepassingen brengen het straatbeeld tot leven

Alles Augmented #77. Tweewekelijks het laatste nieuws over augmented reality en hoe het de toekomst verandert.

1. Voice activated AR campagne film Candyman

Audio en AR: een gouden combinatie. En dan is er nog spatial-audio, dat is een vorm van augmented reality waarbij de wereld niet augment wordt met visuals maar met geluid. Met spatial-audio is geluid in 3D in de ruimte om je heen te horen. Wired schreef er onlangs nog over in het artikel ‘Augmented Reality is coming to your ears’. Ook Netflix heeft spatial audio aan haar iPhone en iPad-app toegevoegd om content meer immersive te maken want audio maakt een visuele AR-experience beter.

De AR-campagne van Candyman (de remake van die jaren ‘90 horrorfilm) maakt slim gebruik van spatial-audio. Als je in de film vijf keer Candyman in een spiegel zegt, dan komt hij je halen. De voice activated webAR-campagne laat je ook vijf keer Candyman zeggen en elke keer wordt de AR-experience dan net iets heftiger en na vijf keer unlock je de trailer. Ervaar het hier.

Advertentie
advertisement

2. #openyoursnapchat is de eerste wereldwijde AR Out of Home campagne

Snapchat zet flink in op het promoten van haar augmented reality-platform door wereldwijd in steden in Amerika, Europa en India campagne te voeren waarmee het straatbeeld tot leven komt. Nu mensen weer reizen en uitgaan zijn er op verschillende plekken als bushaltes, winkelstraten en vliegvelden grote gele geïllustreerde advertenties van Snapchat te vinden die oproepen om de Snapcode te scannen. Het gevolg: Virtuele dino’s verschijnenin NY verandert een hele straat in een jungle en in het stadion vliegt er zomaar een walvis rond, om maar een paar voorbeelden te noemen.

Open your Snapchat

TikTok AR’s platform groeit met nieuwe creators software en meer campagnes

De snelle opmars van mobile/social AR is vooral te danken aan de software Spark-AR (Facebook en Instagram) en Lens Studio (Snapchat) waarmee creators zelf AR-experiences kunnen ontwikkelen. Ook TikTok breidt haar AR-activiteiten meer en meer uit. Zo heeft het de VR headset Pico gekocht en men zegt dat het dient als fundament voor TikTok's AR-platform. Nu komt het techbedrijf met een eigen AR studio software om zelfs TikTok-effects te maken. Effect Studio is nu nog in private beta maar dat zal niet lang duren voordat dat het beschikbaar wordt voor iedereen. Je kan je hier aanmelden.

Verder zie je ook steeds meer AR-campagnes op TikTok zoals deze slimme virtual try on campagne #JDVaporMaxShuffle, die perfect bij het platform past. Je probeert de nieuwe Nike Vapor Max’s schoen en doet met een speciale shuffle mee aan de challenge. Ook bij Playar worden veel try ons ontwikkeld voor merken zoals onlangs deze sneaker try on voor Sports Direct.

#JDVaporMaxShuffle

4. De Oculus Quest 2 is ook een AR machine

Onlangs heeft Facebook de SDK van Oculus ge-update met de Passthrough API. Dit betekent dat developers de camera’s van de Quest 2 kunnen aanspreken en virtuele content in de fysieke ruimte kunnen plaatsen. In plaats van een volledig virtuele wereld is de content in de eigen huiskamer te ervaren. Mixed Reality-experiences zijn het, zoals een een virtuele desktop in je thuiskantoor, hand tracking met virtuele objecten of er wordt een game laag toegevoegd aan fysieke activiteiten zoals in dit boks-experiment. 

Oculus Quest 2 - AR Games are HERE and It’s Promising!

5. Met AR glasses zijn virtuele pets altijd aanwezig.

Snapchat heeft een paar maanden geleder zijn AR-bril Spectacles gelanceerd en flink wat creators en studios zijn er nu mee aan het experimenteren. Zo is er een Lens ontwikkeld door studio Wabisabi uit Mexico-stad. Het bedrijf heeft de virtuele pet Rocket Cat ontwikkeld. Dit is een soort van tamagotchi in AR. Je moet de Rocket Cat voeden, aandacht geven en ermee spelen zodat het groeit. Het toffe is dat je met de bril hands free door je huis loopt terwijl de Rocket Cat er is zonder dat je bewust met je telefoon ergens op moet richten. Een toekomst met virtuele pets lijkt dichtbij. Helemaal met de hoeveelheid NFT-ontwikkelingen waarbij jouw pet uniek kan zijn zodat jij er echt de enige eigenaar van bent.

The Future of AR Pets with WabiSabi

Lees meer en schrijf je in

Lees ook de andere 'Alles Augmented' posts en schrijf je in voor de tweewekelijkse AR-nieuwsbrief van Bas Gezelle.

Plaats als eerste een reactie

Advertentie