Premium

Sex sells? 'Zolang het maar in Facebooks puriteinse straatje past'

Happy Diva, dat zich specialiseert in producten voor de seksuele gezondheid van vrouwen, mag niet adverteren op Facebook en Instagram.

Deze advertentie van het Amsterdamse bedrijf Happy Diva werd door Facebook geweigerd, tot grote verbazing van eigenaresse Danny Linden.

Reclames voor condooms? Prima. Een Facebook-advertentie voor een pilletje tegen een erectiestoornis? Geen probleem. Toch is het niet voor ieder bedrijf in de sekstech industrie vanzelfsprekend om te kunnen adverteren op social media. Danny Linden, eigenaresse van Happy Diva Lubricants, een Amsterdams merk voor de intieme wellness van vrouwen, wilde naar aanleiding van Internationale Vrouwendag (vandaag 8 maart, red.) een advertentie plaatsen op het platform van Zuckerberg. Dat liep anders.

Gezondheid

De volgens Linden “nette, vrolijke advertentie voor glijmiddel, met een hoog Libelle-gehalte” kwam niet door de Facebook-commissie. Linden snapt niet waarom reclames voor de seksuele gezondheid van vrouwen anno 2021 niet worden toegestaan. 'Omdat de advertentie doorlinkt naar een site waar glijmiddel verkocht wordt, zegt Facebook: dit kan niet door de beugel. Als er wordt geadverteerd voor pillen tegen erectiestoornissen of condooms, kan dat wél, maar als het om vaginale droogheid gaat, dan mag dat niet. Dat vind ik heel erg kwalijk, want er zijn heel veel vrouwen die daarmee te maken hebben. Ik heb het hier niet over porno, maar gewoonweg over de seksuele gezondheid van vrouwen, over een product dat ongemakken kan verhelpen en vrouwen meer plezier kan geven.'

In een blad of krant adverteren kan wel, maar dat ziet de onderneemster niet altijd zitten. 'Het grote voordeel van social media is dat je gericht op je doelgroep kunt adverteren. Kan ik allemaal via social media bereiken. Het wordt op die manier moeilijker om mijn bedrijf optimaal te laten groeien. Ik vind het heel belangrijk dat mensen zich daar bewust van worden.'

Danny Linden
Danny Linden, oprichter van It's Diva Time: een bedrijf dat zich specialiseert in Female Pleasure Products en Alternative Lifestyle & Fashion.

Dubbele moraal

Linden stelt dat het überhaupt nog maar eens afgelopen moet zijn met de preutse houding van het Amerikaanse platform. 'Je mag niet eens een afbeelding plaatsen waarop te zien is dat iemand een banaan eet. Dat is uitdagend en in strijd met de regels, vindt Facebook. Als je een beetje een decolleté hebt en voorover buigt, is dat al aanstootgevend.'

Volgens Linden hanteert de techreus bovendien een dubbele moraal. 'In de VS heb je de geijkte condoommerken die miljarden besteden aan advertenties op social media. Dat soort grote jongens pakken ze natuurlijk niet.'

Petitie

Onder meer om die reden is er eind vorig jaar een petitie gestart door de Nederlandse start-up Biird, dat seksspeeltjes op de markt brengt voor vrouwen. In die petitie wordt opgeroepen tot het beëindigen van censuur op het gebied van seksueel welzijn en genderongelijkheid op sociale media. Om meer aandacht te vragen voor de censuur, werd ook een online quiz in het leven geroepen. Daarmee wordt duidelijk wat er wel en niet wordt toegestaan op sociale media.

Censuur
Om meer aandacht te vragen voor de censuur, werd ook een online quiz in het leven geroepen. Daarmee wordt duidelijk wat er wel en niet wordt toegestaan op sociale media.

Gezond verstand

De petitie wordt ondersteund door reclame- en sextech-gigant Cindy Gallop, ceo van het vrouwvriendelijke Make Love, Not Porn: 'Advertentieplatforms schieten zichzelf in de voet met geslachtsgebonden sekstech-verboden. De mogelijkheid voor door vrouwen opgerichte merken op het gebied van seksuele gezondheid en welzijn om te adverteren en dus op te schalen, ontgrendelt de mogelijkheid om serieuze financiering op te halen van durfkapitalisten en investeerders, wat op zijn beurt serieuze inkomsten voor die platforms garandeert. Er valt enorm veel geld te verdienen door vrouwen serieus te nemen - vooral als het om seks gaat.'

In een reactie verwijst Facebook door naar hun advertentiebeleid. Daarin staat te lezen dat 'bedrijven geen reclame mogen maken voor de verkoop of het gebruik van producten of diensten voor volwassenen, tenzij ze gezinsplanning en anticonceptie promoten'. Volgens Linden is die regelgeving achterhaald en puriteins. 'Als het naar porno neigt snap ik het, maar dit gaat om educatie en seksuele gezondheid, iets dat (trans-)vrouwen hélpt. Het advertentiebeleid wijkt totaal af van het collectief gezond verstand.'

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie