Strengere online wetgeving stap dichterbij door goedkeuring EU-ministers

EU-ministers willen big tech-bedrijven wel veel langer de tijd geven om aan de nieuwe wetgeving te voldoen.

De strengere Europese wetgeving rondom online marketing en consumentenprivacy is een stap dichterbij nu de ministers van de EU-landen akkoord zijn gegaan. Wel willen de ministers dat de Europese Commissie een aantal wijzigingen doorvoert. Zo moeten techbedrijven langer de tijd krijgen om aan de nieuwe wetgeving te voldoen: niet drie maar achttien maanden. 

Advertentie
advertisement

DSA en DMA

De ministers hebben hun steun uitgesproken voor de Digital Services Acht (DSA) en Digital Markets Act (DMA). Waar de DSA consumenten beter moet beschermen tegen schadelijke online content, is de DMA ontwikkeld om grote techbedrijven beter te reguleren. 

De wetsvoorstellen moeten nog worden aangenomen. Met de goedkeuring van de EU-ministers - die namens de lidstaten stemmen - komt dit moment dichterbij. De EU-ministers willen beide wetsvoorstellen wel op verschillende punten aanpassen. Zij gaan hierover onderhandelen met de Europese Commissie. Zo willen de ministers dat bedrijven langer de tijd krijgen om te voldoen aan de nieuwe wetgeving. Niet drie maar achttien maanden, voordat ze een boete krijgen. 

Ook pleiten de ministers voor toezicht door de Europese Commissie in plaats van door de toezichthouders van de lidstaten. Daarnaast willen ze strengere leeftijdscontroles om kinderen beter te beschermen en een verplichting voor grote techbedrijven om openbaar te maken hoeveel personeel zij inzetten om schadelijke content op te sporen en te verwijderen. 

Verbod op nepreviews

Het Nederlandse kabinet werkt al langer aan wetgeving om het internet betrouwbaarder te maken voor consumenten. Het wetsvoorstel Modernisering consumentenbescherming is in oktober naar de Tweede Kamer gestuurd. In de loop van 2022 moeten de regels ingaan, ook in andere EU-lidstaten. 

De wet verbiedt bedrijven én consumenten om nepreviews te plaatsen op websites, zoekmachines moeten duidelijker maken dat ze advertenties tonen boven zoekresultaten en webwinkels moeten de consument beter informeren over hun aankoop. Zo moet een webwinkel straks uitleggen waarom de consument een gepersonaliseerd prijsaanbod (via cookies) krijgt, met wie hij een contract afsluit en bij welke partij hij kan aankloppen voor de garantie. 

Adformatie publiceerde onlangs een premium-artikel over dat de branche blij is met het aanstaande verbod op nepreviews.

Plaats als eerste een reactie

Advertentie