Betrokkenheid social media met Internationale Vrouwendag is schone schijn

TRENDING DEZE WEEK: Inhaken op Internationale Vrouwendag doen de bekende socials massaal. Maar zelf een vrouwelijke ceo aanstellen? Nope.

Met een volksvertegenwoordiging van slechts 22,8% vrouw en een gemiddeld salaris dat 12,7% lager is voor hetzelfde werk, is Internationale Vrouwendag ook in 2023 nog altijd extreem belangrijk. Onze social feeds stonden er deze week dan ook vol mee en platformen zelf konden daarbij natuurlijk niet ontbreken

Wie doet wat?

TikTok pakt het dit jaar groots aan en viert met #WomenofTikTok de hele maand maart bekende vrouwelijke creators. Pinterest komt met een ietwat simpele campagne waarin ze vanuit search data laten zien waar vrouwen op het platform behoefte aan hebben (voorbeeld: +1440% zoekt op “ makeup looks for older women”). Ook Snapchat liet de dag niet aan zich voorbij gaan en kwam geheel in stijl met een AR-filter die vrouwen naast mannelijke historische standbeelden zet.

Foto van AR lens op de Champs-Elysées in Parijs. De filter laat een vrouwelijk standbeeld zien naast een het historische standbeeld van een man.

Maar wie doet écht iets? 

Als we verder kijken dan de mooie posts van deze campagnes, blijft er niet veel over. Een rondje langs de board of directors van Pinterest, Twitter, Meta en Snapchat en je ziet dat geen enkel social platform een vrouwelijke CEO heeft en dat gemiddeld slechts 35% van het bestuur vrouw is. In een tijd waar mensen klaar zijn met de uiterlijke schijn van social media, is het teleurstellend dat juist deze social platformen niet meer doen door simpelweg zelf het goede voorbeeld te geven.

 

Creative Social Agency Dorst & Lesser spot wekelijks de laatste trends op social, zodat je weet wat er speelt.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie