Je search performance boosten met Google AAR

Auto-Apply Recommendations: de nieuwe tool van Google combineert kwaliteit met tijdsbesparing. Lees hier Googles case study over Dept.

We zijn het eerste agency in de EMEA-regio waar Google een Auto-Apply Recommendations (AAR) case study over heeft geschreven en daar zijn we stiekem best trots op. Dept heeft Google AAR de afgelopen maanden ingezet voor verschillende klanten om hun performance te verbeteren. Hieronder lees je het hele verhaal dat binnenkort ook te vinden is op Google’s Success Stories.

De uitdaging

Het agency speelt een integrale rol in de digitale transformaties die leiden tot meer merksucces in dit online tijdperk. Hoewel het agency bekend staat om haar kwaliteit, kunnen de prestaties per account soms vanwege de enorme hoeveelheid aan handmatige Google Ads accountoptimalisaties. Peter Veenvliet, Head of Search, licht toe: “Om de hoogste waarde te leveren aan onze klanten, moesten we efficiënter werken en meer tijd besteden aan het luisteren naar onze klanten in plaats van aan het repetitieve werk dat nodig is voor het opzetten en monitoren van campagnes.” 

Vorig jaar april startte Dept met auto-apply recommendations op een gedeelte van het portfolio.  In het begin lag de focus op hygiëne-recommendations zoals het verwijderen van tegenstrijdige keywords. Vervolgens werden meer impactvolle recommendations toegevoegd, zoals Smart Bidding. Toen de positieve resultaten binnen stroomden, werd het AAR-principe op steeds meer accounts toegepast. “Onze strategie is om de functies die Google Ads auto-apply recommendations bieden geleidelijk toe te passen en te testen, bij iedere stap evalueren we de resultaten voordat we doorgaan naar het volgende niveau van automatisering”, vertelt Peter.

Terwijl Dept het gebruik van auto-apply recommendations verhoogt, wordt de belangrijke rol die de marketeer speelt in het campagne optimalisatieproces steeds duidelijker. “Er is een evenwicht tussen tijdsefficiëntie, controle en prestaties”, zegt Peter. “We willen zo veel mogelijk automatiseren, maar het mag nooit ten koste gaan van het gevoel bij het account.”

De resultaten

In september 2020 had 80 procent van de Dept-accounts gekozen voor auto-apply recommendations en elke week komen er meer bij. De gemiddelde optimalisatiescore van deze accounts steeg met 18 punten, wat resulteerde in een hogere algemene campagnekwaliteit en betere accountprestaties. 

Een voorbeeld: Bouwbedrijf BAM had Dept aangehaakt om online meer werknemers aan te trekken en aan te nemen. Dept en BAM kozen voor auto-apply recommendations, die geautomatiseerde optimalisaties uitvoeren en uitsluitingszoekwoorden gebruiken om irrelevante keywords te verwijderen. BAM zag al snel een toename van 10 procent in het aantal conversies en een toename van 20 procent in conversieratio – deels toe te schrijven aan de auto-apply recommendations,. Dit vertaalde zich in een steeds doelgerichtere kandidatenpool voor BAM’s vacatures.

Naast een boost in campagneprestaties, heeft Dept met de auto-apply recommendations de tijd die besteed werd aan repetitieve taken met 20 procent verminderd. “Auto-apply recommendations is de optimale combinatie van kwaliteit en tijdsbesparing”, zegt Veenvliet. “Agencies streven ernaar om de meeste waarde toe te voegen voor klanten. Die waarde zit niet in handmatige repetitieve taken, maar in het begrijpen van de business en het vertalen van die kennis naar uitvoerbare plannen richting digital.”

Momenteel is de tool in de bètafase, maar eind Q1 2021 zal deze beschikbaar zijn voor alle Google gebruikers.

Reacties:

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Floris de Schrijver
Hadden jullie niet zelf gezien dat bij BAM bepaalde zoekwoorden niet presteerden en daarom budget opslokte?
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.