Hier moet je op letten bij de vormgeving van direct mail

Uit onderzoek blijkt dat de uiterlijke kenmerken van een directmailcampagne een belangrijke rol spelen bij het succes ervan.

Een eerste indruk maak je maar één keer. Ook op de deurmat. Hoe je direct mail is vormgegeven is dus belangrijk om het verschil te kunnen maken. Om op te vallen en ook om de ontvanger echt aan te spreken. Met goede vormgeving trek je de aandacht. Denk aan een pakkend beeld, een opvallende kleurencombinatie of een herkenbaar lettertype. Maar waar moet je precies op letten? Welke uiterlijke kenmerken spelen een rol? MetrixLab heeft hier onlangs in opdracht van PostNL onderzoek naar gedaan en hieruit volgen interessante - en praktische - learnings.

Voor een positief effect

Onderzoeksbureau MetrixLab codeerde en analyseerde van 2019-2022 honderden direct mails op uiterlijke kenmerken. Ze onderzocht welke factoren invloed hebben op het leesgedrag, de communicatiekracht en het effect. PostNL vertaalde de resultaten en tips voor de vormgeving van direct mails naar de whitepaper Zo ontwerp je een pakkende direct mail.
De uiterlijke kenmerken die in de whitepaper aan bod komen, hebben te maken met de envelop, het logo, de tekst, kleuren, beelden, prijzen en de call to action. Al deze elementen spelen dus een belangrijke rol bij het succes van een directmailcampagne.

Wel of geen envelop

Gebruik voor een direct mail niet zonder nadenken gewoon maar een witte envelop. Met een ‘gewone’ envelop val je minder op. Kies je voor een gekleurde envelop of een bedrukte envelop? Dan val je meteen 10% meer op. Je kunt er ook voor kiezen om helemaal geen envelop te gebruiken. Een direct mail zónder envelop is namelijk 12% meer uitnodigend op te lezen.

Lekker groot logo

Je kunt het natuurlijk overdrijven, maar wees ook niet te bescheiden. Als je je logo te klein op de direct mail zet, valt het te weinig op. Met als gevolg dat de ontvanger helemaal niet registreert van wie de post is.
Het slimste is om je logo links bovenaan te zetten. Zorg er daarbij zo’n voor dat het logo minimaal 2% van de direct mail beslaat. Even voor de beeldvorming: op een A4 gaat het dan om een logo van minimaal 12,5 vierkante centimeter.

Gebruik beeld

Foto’s, illustraties en infographics maken je direct mail aantrekkelijker. Lezers waarderen een direct mail mét afbeeldingen gemiddeld 13% positiever dan een direct mail zonder beeld. Ook maken afbeeldingen je uiting opvallender. Daarbij is het nog goed om te weten dat een goede foto nog net iets beter werkt dan een illustratie of een andere graphic.

Less tekst

Wees kritisch met de ruimte die je aan tekst besteedt. Bij de vormgeving van een direct mail geldt echt: less is more als het om tekst gaat. Bij lange lappen tekst haakt je lezer af. Een uiting met minder dan 40% tekst nodigt veel meer uit tot lezen en daarmee is de kans dat je boodschap overkomt veel groter.

Ontwerp een opvallende direct mail

Mensen krijgen het liefst post die opvalt, er leuk uitziet, uitnodigt om te lezen en makkelijk te volgen is. Volg dus de tips over vormgeving en geef er je eigen creatieve draai aan. Zorg voor een stijl die past bij je merk, je boodschap én je doelgroep. En laat je inspireren door nog meer do’s en don’ts in de whitepaper Zo ontwerp je een pakkende direct mail.