Spotify introduceert tool om impact van audioreclames te meten

De tool moet adverteerders meer inzicht geven in de impact van hun audio-advertenties, aldus Spotify.

'Spotify merkt dat adverteerders nog terughoudend zijn met het inzetten van audio-advertenties, omdat de impact van een audiocampagne op Spotify lastig te achterhalen is.' Het persbericht van Spotify bevestigt wat veel adverteerders zelf al weten. En dus lanceert de streamingsdienst een nieuwe tool - Spotify Brand Lift - die adverteerders duidelijk maakt hoe het publiek reageert op audio-, video- en display-advertenties in de freemium-versie van de Spotify-app. 

Advertentie
advertisement

Enquêtes leiden tot antwoorden

Spotify zegt dat zijn Brand Lift-tool volgt na overnames van twee bedrijven (Podsights en Chartable). De adverteerder en Spotify stellen voor een campagne de doelstellingen en doelgroep(en) vast, waarna Spotify de advertenties toont aan een deel van de doelgroep. Een ander deel van de doelgroep krijgt de reclames niet te zien. Binnen 48 uur na de start van de campagne krijgen beide groepen het verzoek om in de Spotify-app deel te nemen aan een enquête met vragen over de campagne. Die antwoorden vertaalt Spotify naar meetresultaten voor de adverteerder. 

De reclames bereiken alleen freemium-gebruikers, dus Spotify-luisteraars met een gratis account. Betalende Spotify-gebruikers luisteren zonder advertenties. 

Brand Lift is Spotify's nieuwste tool voor merken. Vorig jaar introduceerde het bedrijf Ad Studio in Nederland, waarmee adverteerders audiocampagnes kunnen maken. Daar wordt dus nog weinig gebruik van gemaakt, geeft de streamingsdienst zelf toe.  

Advertentie