'Check nu je date'-campagne waarschuwt voor datingfraude

Overheidsinstanties, de Fraudehelpdesk en datingaanbieders slaan de handen ineen om te waarschuwen voor online oplichters.

Afbeelding via het CCV

De nieuwe campagne 'Check nu je date' moet Nederlanders op tijd waarschuwen voor oplichters op online platformen, specifiek datingapps. Voor de campagne slaan overheidsinstanties de handen ineen met de Fraudehelpdesk, Slachtofferhulp Nederland en Match Group, het bedrijf achter de datingapps Lexa, Tinder, OK Cupid, Plenty of Fish en Ourtime. 

Advertentie
advertisement

Podcasts en waarschuwingen in datingapps

Match Group toont deze weken waarschuwingen in de campagnestijl in zijn datingapps, die samen miljoenen Nederlandse gebruikers hebben. Het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV), het ministerie van Justitie en Veiligheid, de Politie en Slachtofferhulp Nederland geven op sociale media tips hoe je een online oplichter tijdig ontmaskert. 

De laatste cijfers van de Fraudehelpdesk geven aan dat slachtoffers van online datingfraude dit jaar gemiddeld voor dertigduizend euro per persoon zijn opgelicht. Dat geld maken oplichters op verschillende manieren buit, vaak via geraffineerde verhalen. Het CCV heeft daarom drie podcastafleveringen laten ontwikkelen waarin drie Nederlandse slachtoffers hun verhaal uiteenzetten om anderen te waarschuwen. Er is ook een campagnewebsite gelanceerd met tips voor wie twijfelt over de identiteit van zijn of haar date.

Vervolg op 2020-campagne

In 2020 voerde het CCV ook een campagne rondom datingfraude. Onderdeel van die campagne was onder meer een video waarin twee slachtoffers van online dating hun verhaal doen. Deze campagnevideo is nog steeds op YouTube te bekijken. 'Ik heb ook daadwerkelijk zitten janken op de bank', vertelt één van de slachtoffers toen hij erachter kwam dat hij totaal veertigduizend euro had overgemaakt naar een oplichter die zich voordeed als zijn buitenlandse droomvrouw. 

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie