Premium

De verpakkingen van morgen in 6 dilemma’s

Vijf specialisten over wat de noodzaak van circulair ondernemen betekent voor de productverpakkingen van morgen. Vandaag dilemma 1 van 6.

Judy Schnitger-Zwinkels | Nestlé

Duurzaamheid en circulair ondernemen is voor elk bedrijf een issue, nu consumenten verwachten dat merken zich op dit gebied verantwoordelijk gedragen. Wij vroegen aan vijf specialisten wat dat betekent voor de productverpakking van morgen.

 

Advertentie
advertisement

Milieuvriendelijk vs aantrekkelijk

Verpakkingen zijn het nieuwe suiker. Ze krijgen vaak negatieve aandacht van consumenten die zo min mogelijk plastic en andere milieuverontreinigende materialen willen terugzien rondom de producten die ze aanschaffen. Bovendien verwachten consumenten in toenemende mate dat elke verpakking te recyclen is. Tegelijkertijd wil iedereen fijne, lekkere, mooie producten kopen die op aantrekkelijke wijze worden aangeboden.

Wat hierin de uitdagingen zijn en wat er moet gebeuren om de hele wereld milieuvriendelijk te verpakken, vervatten we in zes dilemma’s die we voorlegden aan vijf specialisten: 

  • Judy Schnitger-Zwinkels, Head of Corporate Communications bij Nestlé
  • Tom Schilders, marketingmanager bij verpakkingsspecialist Prokonpack
  • Joanny Lijbers, Marketing Director Beauty & Personal Care and Digital Transformation bij Unilever
  • Steven de Cleen, oprichter en creative strategy director bij PROUDdesign
  • Cristiana Caldarelli, Innovation Service Line Associate Director bij Ipsos Netherlands

 

Dilemma 1:

Het is niet mogelijk om in hoog tempo voor alle verpakkingen milieuvriendelijk materiaal te gebruiken, zoals gerecycled plastic. Daar is de productiecapaciteit niet op berekend.

 

Tom Schilders:

'De productiecapaciteit is een punt van aandacht, maar je kunt dit ook omdraaien. Duurzame kartonsoorten van bijvoorbeeld landbouwafval worden op dit moment nog op relatief kleine schaal gemaakt. De productie vindt nog niet continu plaats. Papiermachines worden tussendoor schoongemaakt om ze weer gereed te maken voor de productie van regulier karton. Daardoor hangt er een hoger prijskaartje aan iets als graskarton. Als er meer volume wordt gevraagd, groeit de capaciteit en gaat de prijs vanzelf omlaag.'

Judy Schnitger- Zwinkels:

‘Nestlé importeert de producten die we in Nederland verkopen uit meer dan vijfenzestig fabrieken buiten Nederland. In Nederland is er één productiefaciliteit waar we rechtstreeks invloed hebben op de verpakking voor het babyvoedingsmerk Little Steps. Die verpakking bestaat uit metalen blikken die volledig recyclebaar zijn. Voor alle andere producten op de Nederlandse markt geldt dat we er bovenop zitten.

Onze visie is dat geen van onze verpakkingen, inclusief plastic, op een stortplaats belanden, noch in oceanen, meren en rivieren. We hebben onszelf verplicht om vanaf 2025 alleen nog maar producten in herbruikbare of recyclebare verpakkingen te verkopen. We streven ernaar ons gebruik van nieuwe kunststoffen rond 2025 met een derde te verminderen. Daarvoor leiden we de verschuiving van nieuw plastic naar gerecycled plastic van voedingskwaliteit en versnellen we de ontwikkeling van innovatieve verpakkingsoplossingen, zoals herbruikbare of navulsystemen. Zo kan ons gebruik van wegwerpplastic plus dat van recyclebaar papier en composteerbare verpakkingen omlaag, daar waar kunststofrecycling nog geen haalbare optie is.”

Hoe staat het met het plastic pact?

Om het plasticgebruik tot 2025 met twintig procent terug te brengen, tekenden meer dan tachtig koplopers uit het Nederlandse bedrijfsleven in februari 2019 het zogenaamde Plastic Pact. De reductie moet tot stand komen door hergebruik en de ontwikkeling van alternatieve materialen.

 

Greenpeace noemde het pact bij aanvang onmiddellijk een ‘schijnoplossing’. Volgens de milieuorganisatie is het Plastic Pact vooral een kostenbesparing en efficiëntieslag, terwijl er een fundamentele systeemwijziging zou moeten plaatsvinden. Unilever vindt de kritiek van Greenpeace, deels zeer begrijpelijk, maar weerlegt dat bepaalde inspanningen geen impact hebben: ‘Kijkend naar de impact van CO2 op het milieu, scoren glas en bamboe bijvoorbeeld aanzienlijk minder goed dan plastic. Ook papier is niet altijd een volwaardig alternatief, vanwege het benodigde hout, maar ook de minder goede prestaties.’

 

Unilever somt een waslijst aan maatregelen op: van navulverpakkingen, het terugdringen van food waste en veranderend consumentengedrag tot een innovatieve PET-grondstof met de kwaliteit van ‘virgin plastics’. Unilever gelooft in een sectorbrede inzet, waarvoor ook concurrenten samenwerken: ‘Het is voor meerdere betrokken partijen zinvol wanneer deze nieuwe technologieën extern worden gedeeld ten behoeve van brede adoptie. Innovaties worden daardoor eerder ontwikkeld, relatieve kosten dalen, waardoor er verder kan worden doorontwikkeld en opgeschaald’, aldus de woordvoerder.

premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Plaats als eerste een reactie

Advertentie