Duurzaamheid steeds belangrijker voor bedrijven

Het kan haast niet anders dan dat dit de afkorting van 2021 wordt: MVO. Steeds meer bedrijven focussen zich op duurzaamheid. En terecht!

Maatschappelijk verantwoord ondernemen is niet alleen goed voor jouw omgeving, maar het opent ook nieuwe deuren op zakelijk gebied. In dit artikel bespreken we de best practices voor jouw MVO-communicatie, van donaties aan goede doelen tot aan het zonnepanelen montagemateriaal dat jij hebt gebruikt.

Duurzaamheid is meer dan afval scheiden

Duurzaamheid draait om veel meer dan enkel afval scheiden en de CO2-uitstoot terugdringen. Duurzaam ondernemen draait erom dat jij het “juiste” doet voor de mensen en natuur in jouw omgeving. Naast de milieuaspecten speelt je medemens dus ook een belangrijke rol. MVO is dus een vorm van sociaal ondernemen, waarbij je rekening houdt met je omgeving.

4 Best Practices voor het communiceren van duurzaamheid

Steeds meer bedrijven stappen op de spreekwoordelijke trein naar duurzaamheid, maar velen vergeten om dit ook naar buiten te communiceren. Communicatie is misschien wel net zo belangrijk als het duurzaam ondernemen zelf, omdat het voor consumenten en partners belangrijk is om te weten dat jij maatschappelijk verantwoord bezig bent. Volg daarom altijd de volgende stappen.

  1. Maak het persoonlijk maar niet betweterig
    De beste manier om MVO over te brengen is door het persoonlijk te maken. Laat klanten en partners inzien waarom de stappen die jij maakt, ook in hun belang zijn. Let er wel op dat je dit positief brengt, zonder dat je dwingend of betweterig overkomt, veel mensen knappen hier op af.
  2. Ben consistent
    Zorg er altijd voor dat je consistent bent in de communicatie, maar ook in het duurzaam ondernemen zelf. Het werkt snel averechts wanneer je eerst duurzaamheid predikt, maar vervolgens foto’s plaatst van een nieuwe vervuilende bedrijfsauto.
  3. Maak gebruik van onafhankelijke partijen
    Om je boodschap kracht bij te zetten, is het altijd goed om gebruik te maken van externe onafhankelijke partijen. Denk hierbij aan keurmerken en nieuwsbronnen die interesse kunnen hebben in de promoten van de stappen die jij maakt.
  4. Maak het tastbaar
    Naast dat de boodschap persoonlijk moet zijn, is het ook van belang om de stappen die je zet tastbaar te maken. Wees gedetailleerd in de communicatie, zodat anderen begrijpen wat je doet en hoe ze het ook zelf kunnen oppakken. Zo kun je bijvoorbeeld delen welk zonnepanelen montagesysteem jij hebt gebruikt, of wat jij doet om het afval binnen het bedrijf correct te scheiden. Overspoel mensen niet met lastig te begrijpen informatie, maar biedt wel concrete oplossingen.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →