Laat je inspireren door jongeren

Zaterdag 17 november was het weer zover, TEDx Youth Amsterdam. Honderden jongeren bij elkaar die hun dromen en ideeën delen. Jongeren die elkaar helpen hun dromen te verwezenlijken. Iedereen die met jongeren werkt, die producten, strategieën of concepten ontwikkelt voor deze doelgroep had hier moeten zijn. Als u er niet was deel ik graag inspiratie met u.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Jongeren zitten vol met dromen en ideeën, om de wereld te verbeteren of om hun persoonlijke plannen te verwezenlijken. Maar wat doen wij met hun dromen en ideeën? Lachen we ze weg als uw 12 jarige dochter sieraden wil verkopen op internet of denken we mee? Jongeren moeten hun ideeën durven delen met anderen om ze te verwezenlijken. Ze moeten leren om hun idee niet voor zichzelf te houden maar samen met anderen een idee te laten groeien.

'Je hebt makers en dat zijn de helden. Dappere mensen die geloven dat je de wereld kunt verbeteren. Daarnaast heb je mensen die alleen maar kijken (toeschouwers) en die reageren. Je toeschouwers, die worden hooguit fans. Die inspireer je en hoef je verder niet zoveel mee. Belangrijk zijn de reageerders. Vervelende reageerders zijn de Leeglopers. Die vinden het stoer om te zeuren. Zij zijn uit op afbreken en maken je idee stuk. Ze raken je in je kwetsbaarheid, voor hen moet je oppassen. Richt je op de leuke reageerders: de Opbouwers, zijn helpen je je idee groot te maken.' aldus Astrid Poot, een van de sprekers op TEDxYouth.

En wat doen wij als marketeers met de ideeën van jongeren? Luisteren wij echt naar wat ze zeggen? Hoe vaak spreekt u zelf jongeren, bent u echt in gesprek met ze? En nee, niet via een onderzoek waar u in een andere kamer meekijkt, wat al een goede start is overigens. Maar zeker niet alleen het onderzoeksrapport lezen, maar zelf spreken? Want dat geeft inspiratie en begrip van wat er bij jongeren van nu leeft. Wat is dat dan wat er bij hen leeft?

Een paar voorbeelden:
-Hoe kan ik een jongeren conferentie groter maken?
-Hoe kan ik ervoor zorgen dat landen zich aan afspraken houden?
-Hoe kan ik mijn zelfgemaakte educatieve apps promoten…want ik wil rijk worden?
-Hoe kan ik het beste beginnen als ik ondernemer wil worden, ik wil designer mode verkopen.
-Hoe bereik ik de juiste mensen om een 3e kamer op te richten?
-Hoe kan ik mijn muziek promoten?
-Hoe kan ik echt verandering brengen in het huidige onderwijs?
-Wat is de toekomst van Hyves?
-Hoe vind ik geld die geld willen doneren voor mijn filmproject, ik ga namelijk de beste Nederlandse speelfilm maken.
-Hoe kan ik de media gebruiken om invloed uit te oefenen op het zelfbeeld van jongeren.

Wat kunnen wij doen als marketeers om de dromen van jongeren te verwezenlijken? Misschien moeten wij wat minder met ons eigen belang van producten en diensten bezig zijn. Misschien zouden wij een deel van onze marketing euro’s kunnen inzetten voor het verwezenlijken van dromen en ideeën van jongeren. Dat doen wat relevant is voor hen, dat is toch veel wezenlijker dan alleen winst nastreven. En het versterkt je merk bij de jonge doelgroep.

Mylene Samuels, SAM Strategische Marketing kids & jongeren

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie