Nachtsector is er klaar mee en lanceert campagne 'De nacht staat op'

OAC (Overleg Amsterdamse Clubs), Nachtbelang, Natwerk en diverse discotheken lanceren protestcampagne en gaan op eigen initiatief open.

Nederlandse nachtclubs kondigen aan op eigen initiatief zaterdag 12 februari de deuren te openen. Het initiatief is gestart door Nachtbelang, OAC (Overleg Amsterdamse Clubs) en diverse clubs en discotheken verspreid over het land. De campagne is bedacht en ontwikkeld door reclamebureau Natwerk en speelt zich voornamelijk online af (en dus live op 12 februari). Ook is er een speciale Instagram-pagina ontwikkeld.

Doel van de campagne is om aandacht te vragen voor het belang van het nachtleven. Waar premier Rutte in de laatste persconferentie de cultuursector nog 'als laatste in de rij' noemde, vergat hij doodleuk de náchtsector, die sinds twee jaar coronacrisis welgeteld twee weken open is geweest, mee te tellen. De nachtclubs gaan nu op eigen initiatief open, volgende week zaterdag. Met de campagne staan de initiatiefnemers naar eigen zeggen op voor cultuur, identiteit en sociaal contact. En tegen eenzaamheid, vervreemding en onveilige feesten.

Compleet buitenspel

Pieter de Kroon, eigenaar van de Amsterdamse club Chigaco Social, zegt: 'Nu de culturele sector weer opengaat, met overdag musea en 's avonds restaurants, is er één essentieel dagdeel dat compleet buitenspel wordt gezet. Het wordt tijd dat de nacht eens serieus wordt genomen.'

Jongeren met 'knaldrang' organiseren steeds vaker op eigen initiatief illegale feesten. Extra wrang en haast paradoxaal, aldus De Kroon. 'Wij moeten dicht om onveilige situaties te voorkomen - terwijl juist het omgekeerde gebeurt. De politie en burgemeesters zien dit ook en we vragen het kabinet eens te meer ons ruimte te geven. We zien liever dat jongeren gecontroleerd samenkomen in clubs en discotheken in plaats van op onveilige raves.'

Het gesprek van de dag

Reinier Steures, medeoprichter van Natwerk, vult desgevraagd aan: 'Vorige week zaten we met de clubeigenaren om de tafel. De boodschap was duidelijk: we gaan weer open. Aan ons als Natwerk de taak een campagne plus PR-plan te ontwikkelen en daarmee de publieke opinie vorm te geven. We zijn enorm trots op wat het tot nu toe teweeg heeft gebracht. Het bereik op sociale media is absurd, we hebben nog nooit een account zo snel zien groeien. Het was en is het gesprek van de dag.' 

Maandag overleg met ministerie

Alleen al in Amsterdam doen zeker 24 nachtclubs mee, maar ook clubs uit Rotterdam, Utrecht, Haarlem en Groningen hebben zich aangesloten. Aanstaande maandag gaat de sector in overleg met het ministerie van Economische Zaken. Het ministerie neemt naar verluidt de input mee naar de besluitvorming in het kabinet.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie