6 grote misvattingen over influencer marketing

Influencer marketing is razend populair. Er wordt echter veel onjuiste informatie over verspreid. Tijd om deze mythes de kop in te drukken

6 grote misvattingen over influencer marketing.

1. Hoe groter de fanbase, hoe beter!

NOT! Een groot aantal volgers is zeker belangrijk, maar een balans tussen bereik, engagement en de juiste match is where the magic happens. Werk dus met een influencer die past bij jouw merk en campagne, en die jouw doelgroep aanspreekt. Natuurlijk is een groot bereik mooi meegenomen en zegt het zeker iets over hoe invloedrijk iemand is, maar staar je er niet blind op.

2. Micro influencers zorgen voor meer engagement

NOT! Hoewel er vaak wordt gezegd dat micro influencers meer betrokken volgers hebben dan macro of celebrity influencers, is dit niet per se waar. Bereken daarom altijd per influencer de betrokkenheid van de fanbase. In ons artikel It’s all about engagement lees je hoe je dit doet, en wat zo’n berekening eigenlijk zegt.

3. Influencer marketing werkt alleen voor consumer brands

NOT! De fashion- en beautyindustrie zijn de early adopters van influencer marketing, maar dit betekent niet dat deze vorm van marketing niet geschikt is voor andere industrieën. Of je nu werkt in retail, de financiële wereld of bij een B2B-bedrijf: uiteindelijk zijn we allemaal mensen, op zoek naar human experiences.

4. Iedereen kan influencer marketing inzetten

NOT! Er zijn steeds meer tools beschikbaar die inzicht en data geven over influencers. Toch vergt de keuze voor een influencer meer expertise en tijd dan wordt gedacht. Vergeten zaken zoals connecties, ervaringen en het vinden van the sweet spot zijn namelijk ontzettend belangrijk. Overweeg daarom een expert in te schakelen die op de hoogte is van alle ontwikkelingen rondom influencer marketing, en jou hier advies over kan geven.

5. Influencers die betaald krijgen zijn niet geloofwaardig

NOT! Goeie influencers werken alleen samen met merken en producten waar zij achter staan, en die relevant zijn voor hun volgers. Veel van hen maken ze zelf kwalitatieve en authentieke content. Het is dus meer dan logisch dat zij hiervoor krijgen betaald. Helaas zijn er ook influencers die zich laten verleiden door geld of andere compensaties, en samenwerkingen aangaan waarbij de match niet altijd even duidelijk is (zoals dit voorbeeld van Anna Nooshin en Shell).

6. Influencer marketing is een hype die weer verdwijnt

NOT! In de 19e eeuw werd actrice Lillie Langtry gevraagd om de tonic van Brown’s Iron Bitters te promoten. Influencer marketing is dus eigenlijk een heel oud fenomeen, dat dankzij social media makkelijker is om toe te passen. De huidige vorm van influencer marketing gaat ongetwijfeld veranderen, waardoor er weer een nieuwe vorm ontstaat.

Twijfel je als merk om influencer marketing in te zetten? Laat je niet gek maken door deze misvattingen. Zorg dat je een duidelijke campagnedoelstelling hebt en onderzoek wat voor influencer hier het beste bij past. Ben je op zoek naar een expert die je hier meer over kan vertellen? Bij Storyboard zijn we gespecialiseerd in influencer marketing en helpen we je graag. Neem gerust contact met ons op via hello@storyboard-agency.com

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.