‘De marketingorganisatie van de toekomst’ uitgeroepen tot beste marketingboek van 2017

Rob Beltman wint PIM Marketing Literatuur Prijs 2017.

Dat heeft het Platform Innovatie in Marketing (PIM) dinsdagavond 28 november bekendgemaakt. De ‘PIM Marketing Literatuur Prijs’ werd dit jaar voor de 15e keer uitgereikt. Ook Robert Kok, Hugo Gruijters en Janeke de Zeeuw mochten een award voor het ‘Beste Marketing Studieboek 2017’ in ontvangst nemen voor ‘Sportmarketing: waardecreatie binnen de sport’.

Voor een interview met de winnende auteur, Rob Beltman, klik hier: Winnende marketingboek 2017 kan nog drie jaar mee

 

Top 3 marketingboeken 2017
In een eerder stadium had de jury uit meer dan 40 marketingboeken al 10 boeken geselecteerd die het predicaat ‘nominatie’ voor de ‘PIM Marketing Literatuur Prijs 2017’, dé marketingliteratuurprijs van Nederland, hadden verdiend. Uit die shortlist zijn uiteindelijk drie boeken gekozen. Dat zijn in alfabetische volgorde:

•    De marketingorganisatie van de toekomst – Rob Beltman (Van Duuren Management);
•    Het einde van online winkelen – Wijnand Jongen (Business Contact);
•    Sterke merken, betere wereld – Bart Brüggenwirth (Vakmedianet).

De marketingorganisatie van de toekomst
Juryvoorzitter Hans Molenaar: 'De afgelopen jaren zijn veel marketingboeken verschenen, maar slechts weinig boeken behandelen hoe je marketing binnen een organisatie integraal organiseert. En dat terwijl in een aanzienlijk aantal publicaties geklaagd wordt over de beperkte rol van marketing op directieniveau. Door de enorme transformatie die onze samenleving momenteel kenmerkt, is snel en concreet reageren op veranderingen van de markt en de klant een absolute eis voor bedrijven en instellingen om te overleven.'

De inrichting van de marketingfunctie
'Een integrale en passende inrichting van de marketingfunctie binnen organisaties is complex, maar extreem relevant en noodzakelijk voor succes. Dat laat Rob Beltman zien in ‘De marketingorganisatie van de toekomst’, een boek dat een degelijke en brede aanpak heeft en met vele interessante voorbeelden is geïllustreerd. Hij geeft met deze publicatie een zeer relevante bijdrage aan de essentiële discussie over de rol en bijdrage van marketing in de toekomstige organisatie. Ook de opbouw om vanuit de voornaamste activiteiten binnen de nieuwe marketing de brug te slaan naar mogelijke organisatievormen spreekt de jury aan.'

'Rob Beltman heeft met de ‘De marketingorganisatie van de toekomst’ een belangrijk stuk gereedschap geleverd voor organisaties en marketeers die de noodzaak inzien om de marketingactiviteiten opnieuw in te richten. Het is een ‘vol’ boek dat wij als jury echt als een must zien voor de moderne organisatie om marketing naar een hoger plan te tillen. Het is dan ook een terechte winnaar van de PIM Marketing Literatuur Prijs 2017', aldus Hans Molenaar.

Recensie Tijdschrift voor Marketing
Een Aanrader, (vier sterren), dat was de conclusie van Eric van Arendonk in de 'boekenhoek' van Tijdschrift voor Marketing #1 van dit jaar. Hij recenseerde het - zoals we nu weten - winnende PIM Literatuur-boek van Rob Beltman, aan welke hij zelfs vijf sterren toekende op de criteria 'Praktisch', 'Actueel' en 'Vernieuwend'. Voor 'Leesbaar' kende Van Arendonk vier sterren toe.'

Wat zei Van Arendonk destijds verder over de dinsdagavond uitgeroepen winnaar? 'De auteur geeft op structurele wijze de activiteiten binnen een marketinggedreven organisatie weer. Op zich staan in het boek geen verrassingen of eye-openers op dit gebied, maar het is wel noodzakelijk om vast te stellen waar we het over hebben. Daarna gaat hij in op de toekomst. (...) Ik moet zeggen, het heeft een lange aanloop maar als marketeer maakte me dat wel nieuwsgierig.'

Verder zei hij over het boek: 'De daarna beschreven cases konden me weinig boeien, maar het deel waar de feitelijke marketingorganisatie wordt beschreven des te meer. Beltman reikt enkele organisatiestructuren aan die mij aan het denken hebben gezet. (...) Een vernieuwend boek hoe je als marketingafdeling een optimale bijdrage kan leveren aan de ordernemingsdoelstellingen.'

Belangrijkste criterium
Het belangrijkste criterium voor de PIM Marketing Literatuurprijs is de mate waarin de auteur erin geslaagd is vernieuwende inzichten in het vakgebied marketing weer te geven. Daarnaast moet het boek in de periode van oktober 2016 tot en met september 2017 zijn gepubliceerd, vanuit het Nederlandstalige marketingvakgebied zijn ontstaan en inhoudelijk een duidelijk raakvlak met marketing hebben. Vorig jaar won het boek ‘Creating Value with Big Data Analytics’ van Peter Verhoef, Edwin Kooge en Natasha Walk.

Sportmarketing: waardecreatie binnen de sport
Robert Kok, Hugo Gruijters en Janeke de Zeeuw ontvingen de Beste Studieboek-award voor ‘Sportmarketing: waardecreatie binnen de sport’.  Molenaar: 'Het boek handelt over de marketing van sport. In de basis is dit boek een ‘doodgewoon’ marketingboek. Alle bekende modellen en methodieken komen voorbij, maar dan wel 100 procent gericht op de marketing van sport, gelardeerd met concrete cases uit de sport. Met ‘Sportmarketing: waardecreatie binnen de sport’ heeft de sportwereld – van vereniging tot sportstudent en van eredivisieclub tot topsporter – een eigen compleet en specialistisch marketingboek gekregen.'

De jury
De onafhankelijke jury van de PIM Marketing Literatuur Prijs 2017 is voorgezeten door drs. Hans Molenaar, directeur van Beeckestijn Business School en voormalig voorzitter van PIM. De juryleden zijn:
•    prof. dr. Ruud Frambach (hoogleraar marketing aan de Vrije Universiteit Amsterdam);
•    drs. Wil Wurtz (CRM-partner bij CruxDigital – Marketing & Technology Integrator);
•    drs. Arend-Jan Nijhuis (directeur BlueOrangeGroup en bestuurslid PIM);
•    Max Kohnstamm (programmamanager marketing SRM en recensent Tijdschrift voor Marketing);
•    Egbert Jan van Bel (onderzoeker, auteur en docent);
•    Hans Derksen (directeur Marketgear);
•    Ment Kuiper (directeur CustomerTalk);
•    drs. Frank van Delft (directeur CIM7, voorzitter Customer Information Platform en voorheen directeur NIMA);
•    Aljan de Boer (strateeg TrendsActive en bestuurslid PIM);
•    Sjaak Hoogkamer (hoofdredacteur MarketingTribune).

Advertentie
advertisement

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie