Premium

‘MediaMonks is onze ideale partner voor verdere expansie’

Oprichters Emilie Tabor en Maddie Raedts en CEO Anneke Schogt van IMA over de vandaag aangekondigde fusie met MediaMonks.

Vlnr Maddie Raedts, Emilie Tabor en Anneke Schogt
Milou van Hoof

‘Vandaag mogen we feest vieren, daarna gaan we snel verder met onze plannen.’ Emilie Tabor,  medeoprichtster van IMA, duidt haar ‘mood’ van dit moment. Vanochtend werd officieel bekend dat haar IMA (Influencers Marketing Agency) gaat fuseren met MediaMonks. Het digitale productiebedrijf werd vorig jaar zelf overgenomen door Sir Martin Sorrells S4 Capital en dit is weer een volgende belangrijke stap voor het Britse netwerk dat steeds meer een Nederlands tintje krijgt. IMA blijft gewoon onder die naam opereren, ondanks de fusie.

Advertentie
advertisement

Meer geïnteresseerde partijen

Ja, de ‘Monks’ en de IMA-mensen kennen elkaar al vrij lang, zegt Tabor. ‘We komen elkaar in deze branche natuurlijk regelmatig tegen.’ De stap naar een fusie komt volgens haar op het goede moment.

Chief creative officer Maddie Raedts: ‘Er was de laatste tijd meer vraag in de markt voor internationale expansie van IMA. Wij waren daar ook klaar voor. Verschillende geïnteresseerde partijen hebben ons benaderd. Wij hoopten dat MediaMonks daar bij zou zitten en dat was ook zo. En het werd gelukkig ook echt onze nieuwe partner.’

Volgens Tabor passen IMA en MediaMonks goed bij elkaar omdat ze elkaar echt aanvullen. ‘Zij maken mooie digitale campagnes, wij kunnen die campagnes activeren en engagement toevoegen. Daarnaast passen we qua cultuur goed bij elkaar en werken we veel op dezelfde klanten. Verschillende klanten bij MediaMonks vroegen om meer inzet van influencers.’

CEO Anneke Schogt noemt ook de tooling die IMA heeft ontwikkeld om influencermarketing te meten rond performance, engagement en sentiment als belangrijke toevoeging aan het ‘nieuwe’ bedrijf.

Ontstaan

Influencer marketing bureau IMA bestaat sinds 2012 en komt voort uit modeplatform Fashiolista, dat Tabor in 2010 samen met Maddie Raedts en Joost Nauta oprichtte. Ze zagen dat de inzet in van bloggers, vloggers en Instagrammers in campagnes voor steeds meer merken interessant was.

Nauta vertrok een paar jaar geleden bij IMA. Hij kwam vorig jaar op tragische wijze om het leven bij een kitesurfongeluk. Nauta heeft een zeer belangrijke bijdrage geleverd aan waar IMA nu staat. Het is inmiddels het grootste influencer marketing bureau in Europa en groeiende in Amerika. 

 

Van 2 naar 18

Nu moet de rest van de wereld volgen, onder leiding van Tabor, Raedts en Schogt. De volgende stap voor IMA is nu snel van twee naar achttien kantoren wereldwijd te groeien. IMA heeft nu een kantoor aan de Amsterdamse Prinsengracht en één in New York dat zich vooral richt op de Verenigde Staten en Zuid-Amerika.

Tabor zegt dat er nieuwe filialen zullen komen aan onder meer de Amerikaanse westkust, in Singapore en Brazilië. Het betekent ook dat IMA snel in medewerkers zal groeien. Ter vergelijking: IMA heeft nu 85 medewerkers en MediaMonks 1.500.


Tabor, Raedts en Schogt blijven in hun functies actief binnen de nieuwe constellatie. Schogt: ‘Het was voor ons belangrijk dat we aandeelhouders zouden worden in MediaMonks/IMA. Wij hebben deze stap niet gezet om uit te stappen. Ze citeert daarmee collega Victor Knaap die vorig jaar bij de overname door S4 Capital: “We don't want to sell out, we want to buy in!”.’

premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie