Sociale netwerk-analyse: next step binnen MI-afdelingen (2)

De Facebookpagina Pietitie telde in 2 dagen meer dan 2 miljoen likes.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De was in november van dit jaar één van de trending topics.  Voor een iedere marketeer zijn dit droomcijfers voor een virale campagne.    

Marketingafdelingen besteden heden ten dage veel tijd en resources om via media als Facebook, LinkedIn en Twitter mensen te bereiken. Voor het aanbieden van producten, de vraag naar arbeidskrachten, of het inzichtelijk krijgen van behoeften. Naast een juiste inzet van communicatie speelt ook de netwerkstructuur een belangrijke rol in het verspreiden van informatie. Met dit laatste houden bedrijven zelden rekening. Waarom?  Welk bedrijf heeft wel eens een simulatie van een virale campagne uitgevoerd?

Binnen het vakgebied sociale netwerkanalyse (SNA) speelt simulatie van de netwerkdynamiek een belangrijke rol. Redenen: we kunnen bepaalde reacties niet eenvoudig verklaren. Zorgen hubs in een netwerk voor een betere of slechtere verspreiding van informatie? Binnen SNA wordt het verspreiden van informatie vaak vergeleken met het verspreiden van een griepepidemie. Dit proces heet diffusion.

Daarbij moet rekening worden gehouden dat sociale netwerken in hoge mate &;assortatief&; (hubs die gelinkt zijn met hubs) zijn.

Begrippen
Begrippen die een belangrijke rol spelen ten aanzien van de dynamiek in een netwerk behalve diffussion en netwerken communities zijn:

Hubs: Nodes met een hoge in- of outdegree.
Preferentiele nodes: Nodes die vanwege een eigenschappen aantrekkelijk zijn voor andere omringende nodes.    
Contagion: Wijze waarop informatie/gedragingen worden overgedragen binnen een netwerk. Hierbij spelen de voorkeur van de omringende nodes een rol.
Learning: Snelheid van verspreiding in een netwerk.  
Netwerk Resilience: Wat gebeurt er als een gedeelte van het netwerk de informatie niet verspreidt.

Tool
Een tool die netwerkdynamica inzichtelijk maakt is .

Toekomst
We weten allen dat Google sites waardeert. Gegeven het feit dat deze dynamiek ook voorhanden is binnen netwerken, moeten we ons gaan afvragen wanneer aanbieders van sociale netwerken waarderingen gaan toekennen aan hun participanten.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie