Bedrijven willen niet meer terug naar de interne communicatie van vóór corona

Bedrijven zijn bijna zonder uitzondering positief over de digitale middelen die ze zijn gaan inzetten.

IC beter door digitalisering
Gabriel Benois Unsplash

Interne communicatie verandert door deze coronatijd blijvend. Bedrijven zijn bijna zonder uitzondering positief over de digitale middelen die ze zijn gaan inzetten door de pandemie.

Het overgrote deel van de verantwoordelijke communicatieprofessionals (90%) ervaart dat de communicatie met medewerkers die thuiswerken nu effectiever is dan vóór corona.

Dat blijkt uit een onderzoek van Strategisch communicatiebureau MSL onder 20 toonaangevende organisaties, waaronder KLM, Rabobank, AFM, Adyen en Hema.

Emoties

Uit de steekproef is te concluderen dat interne communicatie voor het uitbreken van de pandemie te wensen overliet; er was een crisis voor nodig was is om de medewerkers beter te bereiken en verbinden.

Werknemers worden als belangrijkste stakeholder gezien en ook zo benaderd ten tijde van de coronacrisis. De communicatieprofessionals passen de message en tone-of-voice aan de actuele situatie, veelal in samenwerking met de HR-afdeling als bewaker van de bedrijfscultuur.

Obstakels

Dat de interne communicatie dezer dagen effectiever blijkt, betekent niet dat die probleemloos verloopt. Het merendeel van de ondervraagde organisaties benoemt dezelfde obstakels. Hoe krijgt je een heldere en eenduidige crisisboodschap tussen de oren bij je medewerkers? Hoe maak je ingewikkelde materie rond coronamaatregelen (zoals restricties of gezondheidsvoorschriften) begrijpelijk, relevant en actueel? Informatie die ook nog eens voortdurend wijzigt.

Duidelijk is wel dat digitale communicatietools ‘here to stay’ zijn, zoals videobellen. 50% van de bekeken organisaties gebruikt dit. E-mail is veruit de meest gebruikte tool voor interne communicatie vanuit het MT en door medewerkers onderling.

Emoties in beeld

Opvallend is dat bij de meerderheid van de organisaties emoties (zorgen, onzekerheden etc.) van medewerkers volmondig worden erkend en prioriteit krijgen bij de interne communicatie. 50% van de ondervraagde organisaties zegt een dialoog nate streven en niet alleen te willen zenden.

Tot slot een paar andere uitkomsten. Bij het overgrote deel van de organisaties is een drieluik van MT, HR en communicatieafdeling betrokken bij de crisiscommunicatie. De HR-afdeling bewaakt in 90% van de gevallen de tone-of-voice en daarmee de bedrijfscultuur.

Opvallend is dat bij 2 organisaties de eindverantwoordelijkheid voor de uitvoering bij het MT ligt. Ook valt op dat organisaties met een maatschappelijke misse dagelijks met hun medewerkers communiceren. Een derde doet dat op wekelijkse basis, een derde elke dag. Een paar communiceert alleen ad hoc.

Advertentie
advertisement

Plaats als eerste een reactie

Advertentie