Jonge talenten eisen flexibele werkplekken, duurzame praktijken en authentieke merkwaarden. Om dit nieuwe talent aan te trekken, integreren reclame- en marketingbureaus waar mogelijk duurzame en inclusieve oplossingen.
Van hernieuwbare energie en coachingsessies, tot eco-vriendelijke notitieblokken en inclusieve beleidsmaatregelen. Belangrijke veranderingen om deze nieuwe waarden te weerspiegelen.
Wat is Generatie Z?
Generatie Z omvat alle mensen die geboren zijn tussen ongeveer 1997 en 2012, en worden ook wel “zoomers” genoemd. Deze generatie is namelijk opgegroeid met het internet, het online zijn en digitale media. De generatie bevindt zich tussen Generatie Y (Millennials) en Generatie Alfa (de nieuwste generatie).
Wat kenmerkt Gen Z?
Het belangrijkste kenmerk van Gen Z is dat ze zijn opgegroeid met digitale technologieën en dit is als het ware onderdeel van hun natuur. Ze kennen geen wereld zonder het “online zijn”. Andere kenmerken van Generatie Z is dat ze veel waarde hechten aan individuele vrijheid, zelfexpressie, inclusiviteit, efficiënt werken, mentale gezondheid en duurzaamheid.
Met als nadeel dat ze zichzelf continu vergelijken met anderen, vanwege de vele social media. Het is ook een generatie die is opgegroeid in een wereld die kampt met klimaatproblemen, waardoor duurzaamheid een belangrijke rol speelt in hun leven.
Hoe maak je als bedrijf indruk op Gen Z?
Om als onderneming Generatie Z-talenten aan te trekken (en te behouden), zijn er meerdere dingen die je kunt doen. Hieronder hebben we een aantal praktische tips op een rij gezet die iedere onderneming direct kan inzetten.
Eerlijke branding met een persoonlijke boodschap van HelloPrint
Generatie Z-werknemers zijn trots om met een onderneming samen te werken en dragen dit dan ook graag uit. Denk bijvoorbeeld aan het laten drukken van notitieblokken, inclusief het logo van de onderneming en een inclusieve slogan. Via HelloPrint is het erg eenvoudig om met fysieke producten bepaalde waarden te communiceren, zoals bijvoorbeeld duurzame notitieboekjes met het bedrijfslogo.
Hoe maak je als bedrijf duurzame keuzes?
Niet alleen de werkcultuur, maar ook duurzame keuzes zijn dingen waar Gen Z waarde aan hecht. Deze generatie kiest eerder voor bedrijven die maatschappelijk verantwoord ondernemen en authentiek zijn. Het bedrukken van ecologische waterflessen en keramische mokken via HelloPrint is bijvoorbeeld een eenvoudige manier om duurzaamheid te stimuleren, en dit ook echt uit te dragen.
Is het plaatsen van vacatures op social media zinvol?
Aangezien de Zoomers zijn opgegroeid met social media, is het zeker belangrijk om ook deze kanalen in te zetten bij het werven van nieuw talent. Benoem in deze vacatures ook de werkcultuur. Aangezien talent uit deze generatie het erg belangrijk vindt dat de waarden van een onderneming aansluiten op hun persoonlijke drijfveren. Het gaat niet enkel om het product of de dienst, maar evenzo om het proces erachter.
Is flexibiliteit belangrijk onder Gen Z?
Flexibiliteit is erg belangrijk onder Generatie Z, waar hybride werken onderdeel van is. Tijdens het bestellen van drukwerk bij een online drukker als HelloPrint is het dan ook slim om iemand uit deze generatie om raad te vragen. Bijvoorbeeld creaties maken met behulp van Canva (gratis integratie van HelloPrint), zonder Photoshop en met hun eigen online kennis. Het is een generatie die zoekt naar flexibiliteit, maar ook zeer flexibel kan worden ingezet en een brede digitale kennis heeft.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu