Overslaan en naar de inhoud gaan

Zo ziet het nieuwe Parool eruit

Het Parool krijgt op zijn 75ste verjaardag een nieuw uiterlijk en wordt ook inhoudelijk anders. Hoofdredacteur Ronald Ockhuysen: ‘We…
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Het Parool bestaat komende woensdag 75 jaar. Dat jubileum viert het Persgroep-dagblad met een forse vernieuwing in uiterlijk en inhoud. Verantwoordelijk voor die vernieuwingsslag is hoofdredacteur Ronald Ockhuysen, die na drie jaar adjunct-hoofdredacteur te zijn geweest vorig jaar het roer overnam van Barbara van Beukering. Over zijn benoeming zegt hij: ‘Vaak wordt de assistent-trainer geen bondscoach, tenzij je Danny Blind heet en meteen alle wedstrijden verliest. Het is een open procedure geweest en het duurde vrij lang. Het was extra eervol dat ik uiteindelijk na een reguliere sollicitatieproces ben gekozen.’

‘Parool is hartstikke gezond’
Ockhuysen maakte voor zijn sollicitatie een plan om de krant gezond richting 2020 te krijgen, ook online. ‘Ik heb drie à vier jaar mee kunnen kijken en weet wat de kracht en zwaktes van de krant zijn. Op de eerste plaats moest ons huishoudboekje op orde komen. Dus is er een reorganisatie geweest waarbij de redactie vijftien fte heeft ingeleverd. Dat is pittig, maar het is ook veel waard om gezond te zijn en alle aandacht op de krant en de site te kunnen richten, in plaats van op ons welzijn. We zijn nu hartstikke gezond en daarbij is de redactie zo ingericht als het tegenwoordig gebruikelijk is: je huurt freelancers in op bepaalde plekken, zodat je de organisatie jong en scherp kunt houden. Die verandering hebben we in de zomer doorgevoerd. De volgende stap was een redesign van de krant en de website. Ik wilde dat graag op 10 februari kunnen presenteren, de dag dat we 75 jaar bestaan.’

De perceptie is wel eens dat Het Parool het moeilijk heeft, maar dat is niet zo, benadrukt Ockhuysen. ‘We maken winst. Afgelopen jaar hebben we dikke zwarte cijfers geschreven waar menig website een moord voor zou doen. Dankzij abonnees én ook advertenties. Maar met name het abonneebestand helpt mee. Ik ben er wel trots op dat we het jaar 2015 hebben afgesloten met een hele lichte stijging van de abonnees ten opzichte van 2014. Dat is voor het eerst sinds enkele jaren.’

Premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in