Bezorgspecialist Spotta, bekend van het folderpakket in 4,2 miljoen Nederlandse brievenbussen, betreedt de geadresseerde postmarkt.
‘We bieden een alternatief dat adverteerders helpt om gericht, efficiënt en zichtbaar te blijven communiceren’, zegt Niels Mossel, Business Manager Direct Mail bij Spotta. ‘We zorgen dat direct mail weer bereikbaar wordt voor elke marketeer.’
DM-markt vraagt om vernieuwing
De aanleiding voor deze stap is volgens hem helder: een vastgelopen direct mail-markt met stijgende kosten, minder flexibiliteit en beperkte concurrentie. ‘De keuzevrijheid voor adverteerders is te beperkt geworden. Wij willen daar iets tegenover zetten.’
Meer waar voor je geld
Direct mail blijft volgens Spotta een relevant kanaal, juist in het huidige digitale tijdperk. ‘Het is tastbaar, zichtbaar en wordt gegarandeerd gezien door iemand in het huishouden’, zegt Mossel. ‘Het is een pushmiddel – je pusht letterlijk je boodschap door de brievenbus. Dat fysieke contactmoment maakt het bijzonder.’
Slimme bezorging
Waar de traditionele postmarkt kampt met stijgende tarieven en complexiteit, kiest Spotta voor eenvoud, snelheid en schaal. ‘We voegen direct mail toe aan onze bestaande keten voor folderverspreiding. Daardoor kunnen we post op huishoudniveau bezorgen zonder extra sorteerslagen of transport’, legt Mossel uit. Onze twintigduizend bezorgers door het hele land nemen de mailings mee met het folderpakket.’
Spotta bezorgt standaard in het weekend, wanneer consumenten meer tijd en aandacht hebben en niet in de doordeweekse hectiek zitten. ‘Dat is juist het moment waarop mensen thuis zijn, folders lezen, en meer aandacht hebben voor aanbiedingen of acties.’
Slimme segmentatie
De kracht zit deels in Spotta’s eigen segmentatiemodel. Daarvoor worden data gebruikt van onder meer TDA Analytics (voorheen Whooz), het Kadaster en openbare bronnen, gecombineerd met eigen bezorgdata, zegt Mossel. ‘Daarmee berekenen we per huishouden de trefkans op respons. Alles blijft privacy-proof en we kunnen ook klantdata ontdubbelen of matchen. Het geeft adverteerders de mogelijkheid om hypergericht te werken.’
‘Zeker nu veel marketeers verdrinken in digitale metrics, biedt direct mail iets dat je echt in handen krijgt, vervolgt hij. ‘Bovendien is de keuze niet óf-óf, maar én-én. We zeggen: combineer het met je online campagne. Kies de juiste mix. Wij zorgen ervoor dat de printkant efficiënt, effectief en bereikbaar blijft.’
Goedkoper
Wat Spotta biedt, is niet alleen een ander logistiek model, het is vooral een financieel aantrekkelijk alternatief. ‘In veel gevallen zijn we 30 tot zelfs 50 procent goedkoper dan de bekende postvervoerders.’ Dat geldt voor grote en kleine adverteerders, benadrukt Mossel. ‘We maken geen onderscheid. Of je nu lokaal een paar duizend stuks wil verspreiden of landelijk honderdduizenden: wij kunnen het meenemen in onze productie zonder dat dat ten koste gaat van de prijs per stuk.’
Klaar voor groei
Spotta investeert de komende jaren 20 miljoen euro in technologie om direct mail verder op te schalen. Met deze stap breidt Spotta zijn rol uit: van logistiek dienstverlener naar full-service DM-partner. En dat in een markt die volgens velen toe is aan vernieuwing. Mossel: ‘We zijn misschien geen sexy merk, maar we zijn wél een ondernemende organisatie die durft te bewegen. DM verdient het om opnieuw op de kaart te worden gezet. En dat gaan wij doen.’

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu