Een van de redenenen van Eurocommissaris Viviane Reding om de uit 1989 stammende televisierichtlijn aan te passen is de drote technologische veranderingen van de afgelopen jaren. Televisiebeelden worden niet langer alleen via de ether naar televisies in de huiskamer uitgezonden, maar dankzij nieuwe technieken ook naar andere apparaten zoals mobiele telefoons en computers.
Reding wil al deze nieuwe kanalen onder de nieuwe richtlijn laten vallen. Dat betekent dat ook aanbieders van internettelevisie en mobiele televisie straks te maken krijgen met Europese regels. Voor deze jonge sectoren is die nieuwe regelgeving erg onwenselijk, zegt Gerrit-Jan Konijnenberg, bestuurslid van het Mobile Entertainment Forum in Het Financieele Dagblad. 'Telecomaanbieders hebben eerst miljarden geïnvesteerd in de aanleg van umts-netwerken', stelt hij.
'Veel telecombedrijven zijn daardoor in problemen geraakt. Nu zijn ze weer zwaar aan het investeren in netwerken en infrastructuur voor het kunnen aanbieden van mobiele televisie. Om die investeringen terug te verdienen hebben ze flexibele businessmodellen nodig. De nieuwe EU-richtlijn beperkt de verdienmogelijkheden en is daarom niet wenselijk.' Zo mogen operators straks bij de doorgifte van live televisie via het mobieltje geen zogenoemde reclamebumpertjes invoegen, telkens als een consument een uitzending wil bekijken. Operators kunnen wel geld vragen voor de doorgifte van televisiekanalen, maar volgens Konijnenberg zijn consumenten niet bereid daar grote bedragen voor te betalen.
Konijnenberg pleit daarom voor zelfregulering en wijst erop dat Europa ook juist innovatie wil stimuleren. 'Ik denk dat Reding de consument wil behoeden voor overmatige reclame, maar dat doe je niet door extra regels op te leggen. Dat verhoogt de ontwikkelingskosten alleen maar, wat ertoe kan leiden dat diensten helemaal niet worden ontwikkeld. Dat kan niet de bedoeling zijn.'

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu