Overslaan en naar de inhoud gaan

Trouw viert 75 jaar trouw aan eigen koers

Hoofdredacteur Cees van der Laan schrijft groei 75-jarig Trouw toe aan het continu zoeken naar verdieping én verbinding met de lezer.
Partner
DPG Media

Met 1200 journalisten die dagelijks werken aan kwaliteitsnieuws. Op papier in krant en magazine, via web en app via tablet en smartphone. In tekst, beeld, geluid en video.

Lees meer

Wij zijn een toonaangevende uitgever van nationale, regionale en lokale nieuwsmerken, radio en websites; AD, de Volkskrant, Trouw, Het Parool, Tubantia, De Gelderlander, BN DeStem, de Stentor, Brabants Dagblad, Eindhovens Dagblad, PZC, vele huis-aan-huiskranten, ADR Nieuwsmedia, de Ondernemer, NationaleVacaturebank.nl, Intermediair.nl, Tweakers.nl, Hardware.info, Reclamefolder.nl, Independer, Autotrack.nl, Sportnieuws.nl, MyChannels, indebuurt.nl en Qmusic. Gevestigde merken met zorg en aandacht gemaakt. Merken die je kunt vertrouwen. Ook als het gaat om bereikcijfers en views. Inzichtelijk en transparant.

Echte mensen. Echte media. Echte resultaten.

Lees minder
Miniatuurvoorbeeld
Trouw bestaat 75 jaar
© Trouw

Trouw, in 1943 begonnen als illegale protestantse verzetskrant, is al lang niet meer de spreekbuis van de protestantse zuil die de krant na de oorlog was. Toch schrijft hoofdredacteur Cees van der Laan de groei van de 75-jarige krant toe aan trouw aan haar kernwaarden. ‘We zijn de verdieping achter het nieuws en de verbinding met onze lezers blijven zoeken.’

Een krant met een open, beschouwend en verbindend karakter, de ideale nieuwsbron voor mensen die op zoek zijn naar verdieping in hun leven. Dat is Trouw nu 75 jaar. De krant die zichzelf ‘Misschien wel de beste krant van Nederland’ durft te noemen, als pay-off bij de campagne waarmee Trouw een ode aan de twijfel bracht: ‘Wie twijfelt, kiest Trouw.’ Immers: wie op zoek is naar de waarheid, moet wel durven twijfelen. 

Die gezonde twijfel heeft Trouw geen windeieren gelegd. De krant groeit sinds 2014 1 à 2 procent per jaar. Inclusief de losse verkoop heeft Trouw 110 duizend abonnees. Meer dan 20 procent heeft een digitaal of hybride (doordeweeks digitaal, in het weekend de printeditie) abonnement. En dat terwijl vorig jaar een betaalmuur is geïntroduceerd op de site. 

cees
Fotografie: Maartje Geels

Cees van der Laan, hoofdredacteur sinds 2014 – en al 19 jaar als journalist werkzaam bij de krant – heeft altijd geloofd in de eigenzinnige koers waarin Trouw al die jaren heeft willen excelleren, en hij heeft hem doorgezet. ‘Wij willen geen sensatiekrant zijn, maar rustig van toon, terughoudend en nadenkend. Dat heeft erin geresulteerd dat wij in elk geval bij onze achterban een groot vertrouwen genieten in de wijze waarop wij journalistiek bedrijven. Over 75 jaar bekeken, zie je dat de krant diverse malen op omvallen heeft gestaan, maar telkens weer een hardnekkige overlevingsdrift ten toon spreidde. Er zijn momenten geweest, maar dat is lang geleden, dat mensen stickers op typemachines plakten, met het idee: “Als we failliet gaan is deze in elk geval van mij.” Na 75 jaar staat er een gezonde krant die journalistiek aan de weg timmert en met vertrouwen naar de toekomst kijkt.’

Hoe ziet de achterban van Trouw eruit, wie zijn de trouwe lezers?

‘Ruim de helft bestaat uit mensen die zich christelijk noemen, de overige lezers zijn geïnteresseerd in levensbeschouwing, filosofie en religie.’

Ben je zelf christelijk?

‘Ik ben christelijk en kom ook nog wel eens in de kerk, dus ik ken die wereld goed. Dat is overigens helemaal geen vereiste om voor of bij Trouw te kunnen werken: het maakt niet uit wat je zelf denkt of gelooft, als je maar vanuit de kernwaarden van Trouw journalistiek kunt bedrijven. Die waarden zijn: barmhartigheid, het streven naar rechtvaardigheid en vrede, duurzaamheid en democratie. De samenleving vinden we belangrijk.’

Op de website van Trouw staat, bij ‘over ons’: Wij gaan liever op zoek naar oplossingen voor maatschappelijke problemen, dan dat we slechts aan de zijlijn commentaar leveren. We streven naar verbinding met onze lezers.

‘Wij experimenteren met constructieve journalistiek. Enig optimisme en het zoeken naar oplossingen horen bij ons als krant. We analyseren en duiden het nieuws, zoeken de verdieping erachter, doen veel aan onderzoeksjournalistiek. Dat is alleen maar sterker geworden sinds de opkomst van het internet. Zo zijn we in Shell gedoken, de Panama Papers en de Paradise Papers.’

Welk stempel druk jij als hoofdredacteur op Trouw?

‘Ik trek de lijn van mijn voorgangers door: in brede zin moeten we een goede krant blijven maken die bij de tijd is, fris en met veel aandacht voor onderzoeksjournalistiek. We hebben de pop-upredactie geïntroduceerd, die ter plekke wordt ingericht waar interessante actuele ontwikkelingen spelen. Zo heeft een pop-upredactie een week meegelopen in een zorginstelling en in Ede namen twee verslaggevers een week hun intrek in een wijk die door rellen geteisterd werd. Daarnaast maken wij de omslag naar online. Vorig jaar hebben we een nieuwe site en app geïntroduceerd en we werken alweer aan de opvolgers daarvan. Mensen zijn bereid voor ons te betalen; we zien een significante groei in de digitale abonnementen. Onze uitdaging is om online nog sterker te worden en tegelijkertijd de kwaliteit van de krant op hoog niveau te houden.’

Waar gaat het heen met de journalistiek in het digitale, data-gedreven tijdperk?

‘Journalistiek is nog steeds: het onderzoeken en beschrijven van de werkelijkheid. De digitale transitie vraagt nieuwe skills van journalisten. Ze moeten goed kunnen omgaan met data, sneller werken, sneller analyseren: wat betekent dit, hoe duiden we dit en hoe bieden we dit online het beste aan? Ik zie vooral kansen om te groeien en goede journalistiek te blijven bedrijven. In deze digitale tijd zijn de mogelijkheden groter om jouw merk onder de aandacht te brengen van mensen die normaal misschien niet zo snel in aanraking zouden komen met Trouw.’ 

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Partner
DPG Media

Met 1200 journalisten die dagelijks werken aan kwaliteitsnieuws. Op papier in krant en magazine, via web en app via tablet en smartphone. In tekst, beeld, geluid en video.

Lees meer

Wij zijn een toonaangevende uitgever van nationale, regionale en lokale nieuwsmerken, radio en websites; AD, de Volkskrant, Trouw, Het Parool, Tubantia, De Gelderlander, BN DeStem, de Stentor, Brabants Dagblad, Eindhovens Dagblad, PZC, vele huis-aan-huiskranten, ADR Nieuwsmedia, de Ondernemer, NationaleVacaturebank.nl, Intermediair.nl, Tweakers.nl, Hardware.info, Reclamefolder.nl, Independer, Autotrack.nl, Sportnieuws.nl, MyChannels, indebuurt.nl en Qmusic. Gevestigde merken met zorg en aandacht gemaakt. Merken die je kunt vertrouwen. Ook als het gaat om bereikcijfers en views. Inzichtelijk en transparant.

Echte mensen. Echte media. Echte resultaten.

Lees minder
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in