Bereik het grote publiek rondom de verkiezingen

Op 17 maart is het zover: dan gaan we naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. Benieuwd welke kansen dit biedt voor jouw merk?

Nederland gaat weer naar de stembus 17 maart

NOS Nederland Kiest informeert

Ondanks de val van Kabinet-Rutte III blijft de planning van de verkiezingen gelijk. NPO 1 geeft als nieuws- en actualiteitenzender vanzelfsprekend het woord aan verschillende politici in het NOS-programma Nederland Kiest: Het Debat. Op 16 maart om 20.30 uur zien we bijvoorbeeld het belangrijke debat tussen de grote partijen. Tijdens de laatste landelijke verkiezingen van 2017 zorgde dit programma, gepresenteerd door Rob Trip, voor maar liefst gemiddeld 3,3 miljoen kijkers; de helft van alle televisiekijkers die avond!

Op 17 maart, de stemdag, is er natuurlijk uitgebreid live aandacht voor al het verkiezingsnieuws, de prognoses en de einduitslag tijdens NOS Nederland Kiest: De Uitslagen. Dit programma wordt tevens uitgezonden op NPO 1 vanaf 20.30 uur.

Overzicht totale programmering rondom de verkiezingen op NPO 1

Start programma Programma Tijdstip Zender
Vanaf 8 maart Op1/Pauw in teken van verkiezingen 22.30 uur NPO 1
15 maart EenVandaag: Erasmus Verkiezingsdebat 18.20 uur NPO 1
16 maart NOS Nederland Kiest: De Stemming 19.00 uur NPO 1
16 maart NOS Nederland Kiest: Het Debat 20.30 uur NPO 1
17 maart NOS Nederland Kiest: De Uitslagen 20.30 uur NPO 1

De strijd om het Binnenhof

Ook NPO 2 staat in het teken van de verkiezingen. Zo heeft de NTR een sterke geschiedenisserie geproduceerd over politieke leiders die een cruciale rol hebben gespeeld in onze democratie, genaamd De strijd om het Binnenhof. De presentatie is in handen van Wouke van Scherrenburg, die jarenlang zelf politiek verslaggever was op en rond het Binnenhof. De serie is in januari gestart en is te zien op vrijdagavond om 22.10 uur. De eerste afleveringen trokken gemiddeld 400.000 kijkers.  

Nieuwsuur

Nieuwsuur gaat in  de campagnetijd verslag doen van de actualiteit, maar wil daarnaast de schijnwerper richten op de standpunten en achtergronden van de verschillende partijen. Vanaf 24 februari schuift er elke dag een lijsttrekker aan tafel in de verkiezingsstudio. Mariëlle Tweebeeke en Jeroen Wollaars zullen de lijsttrekkers kritisch ondervragen. Politiek duider Arjan Noorlander analyseert de partijen, onder meer aan de hand van kiezersonderzoek door Ipsos.

Overzicht totale programmering rondom de verkiezingen op NPO 2

Start programma

Programma

Tijdstip

Zender

Vanaf 8 januari

De strijd om het Binnenhof

22.10  uur

NPO 2

9 en 16 februari

Rechts in  Beeld

22.35 uur

NPO 2

18 februari

De Verloren stem

22.40 uur

NPO 2

Vanaf 23 februari

Nieuwsuur in teken van verkiezingen

21.30 uur

NPO 2

Vanaf 3 maart

De Hofkar

20.30 uur

NPO 2

13 maart

Freek de Jong: De  Loterij

22.20 uur

NPO 2

 

NPO 3: Zondag met Lubach en een nieuwe verkiezingsquiz

Alle fans van Zondag met Lubach kijken er al weken naar uit. Speciaal voor de verkiezingen keert zondag met Lubach nog één keer terug met een bonusreeks van acht afleveringen. Het populaire nieuwsprogramma behaalde vorig seizoen keer op keer een kijkcijferrecord met geregeld meer dan twee miljoen kijkers. Vanaf aanstaande zondag 7 februari om 21.15 uur op NPO 3 zit Arjen er weer klaar voor.

Vanaf 5 februari weer terug!
Zondag met Lubach laatste seizoen

Maar er is meer over de verkiezingen te zien op NPO 3: in Kiespijn, een vermakelijke nieuwe verkiezingsquiz, loodst Diederik Ebbinge de zwevende kiezer langs de afgronden van het politiek landschap. Samen met Rutger Castricum, Hanneke Groenteman en Gijs Rademaker probeert de presentator in vier afleveringen orde te scheppen in de stortvloed aan partijen, programma’s en (des)informatie. Vanaf zondag 21 februari om 20.25 uur op NPO 3.

Overzicht totale programmering rondom de verkiezingen op NPO 3

Start programma Programma Tijdstip Zender
7 februari Zondag met Lubach 21.15 uur NPO 3
21 februari Kiespijn 20.25 uur NPO 3
11 maart Jongerendebat 21.00 uur NPO 3

 

NPO Radio

Natuurlijk ontbreken de verkiezingen ook op NPO Radio niet. NPO Radio 1 brengt vanaf 3 maart het campagnenieuws van alle kanten. De zender informeert de kiezer over de standpunten en plannen van alle partijen en legt uitgebreid verslag van de uitslagenavond.

Inzichten radio rondom verkiezingen

  • Met NPO Radio bereik je dagelijks ruim twee miljoen luisteraars die geïnteresseerd zijn in politiek
  • 67% van de NPO Radio 1-luisteraars is geïnteresseerd in politiek
  • 42% van de 3FM-luisteraars is geïnteresseerd in politiek
  • NPO 3FM en NPO Radio 1 bereiken samen dagelijks bijna een miljoen luisteraars die geïnteresseerd zijn in politiek

    Bron: NLO, uitgangspunten 2020, all day

NPO Radio en Televisie slaan de handen ineen

De NPO wil met alle sterke verkiezingsprogrammering iedereen bereiken. Verkiezingen zijn belangrijk voor oud én jong. Daarom slaan NPO 3FM, FunX en NPO 3 op radio én televisie de handen ineen om ook de jongeren naar de stembus te krijgen.

Tijdens de laatste verkiezing van 2017 bleef een op de drie jongeren tussen de 18 en 24 jaar thuis.* Zij voelen zich niet gehoord binnen de politiek, terwijl zij juist een belangrijke stem vormen. De drie zenders voeren samen campagne met maar één doel: het activeren, informeren en mobiliseren van jonge stemmers.

In de week voor de verkiezingen zijn de lijsttrekkers als co-host te gast in de ochtend- en middagshow van 3FM. Vanzelfsprekend worden de jonge luisteraars op 17 maart vanaf 16.00 uur op de hoogte gehouden over de tussenstanden en de uitslag bij 3FM.  

Ruud de Wild op radio én tv

Ook bij NPO Radio 2 zitten de dj’s op politiek vlak niet stil: tijdens het radioprogramma De Wild in de middag besteedt Ruud de Wild aandacht aan zijn nieuwe tv-programma Ingelijst. Vanaf maandag 22 februari, elke werkdag om 23.55 uur op NPO 1, schildert en interviewt Ruud verschillende lijsttrekkers zoals Thierry Baudet en Sigrid Kaag.

Interesse?

Al met al staat de NPO-programmering door alle verkiezingsaandacht nog eens éxtra garant voor een enorm breed en groot bereik op zowel radio als tv. Dit biedt unieke kansen voor jouw merk om het grote publiek te bereiken. Aanwezig zijn rondom de verkiezingen? Neem dan vrijblijvend contact op met een van onze accountmanagers. Wij helpen je graag verder.

Plaats als eerste een reactie