Adverteerdersbond BVA betreurt prijsverhoging Ad Alliance en Talpa Network

Volgens BVA-directeur Henriette van Swinderen is innovatie noodzakelijk om de trend te keren en de grp-voorraad uit te breiden.

BVA

Na mediabureaus laat ook adverteerdersbond BVA weten het niet eens te zijn met de prijsverhogingen die Ad Alliance en Talpa Network doorvoeren in reactie op al lang zichtbare daling van lineaire kijktijd. Verschillende mediabureaus meldden dinsdag het niet eens te zijn met de aanpassing van kostenindices per 1 mei. 'Die komt wederom volledig voor rekening van de adverteerders.'

 Ook BVA-directeur Henriette van Swinderen zegt de stap te betreuren. Hieronder haar volledige reactie:

'Al jaren is er sprake van een daling van de lineaire kijktijd. Dat is niet alleen slecht voor de tv-zenders, maar ook voor adverteerders die steeds moelijker hun doelgroepen kunnen bereiken. Het tegengaan van de daling en het vinden van oplossingen is dan ook een gezamenlijk belang. Wij betreuren het daarom dat Talpa Network en Ad Alliance uitsluitend aan de prijsknop draaien, zonder te komen met ideeën voor innovaties die de hoeveelheid tv-grp’s zouden kunnen uitbreiden.'

'Geen trendbreuk'

'Afgelopen week bevestigde NMO dat het nieuwe NMO-Kijkonderzoek de dalende trend op een juiste manier laat zien. Meer specifiek: door de panelupdate in augustus ’23, met een eenmalige daling als gevolg, geven de kijkcijfers die vanaf eind augustus aan de markt zijn geleverd het Nederlandse kijkgedrag correct weer. In de cijfers vanaf september is dus geen sprake van een trendbreuk. Daarom verbaast het ons dat deze zenders, die de dalende trend al in het vierde kwartaal van 2023 konden zien, nu opnieuw met prijsverhogingen komen, bovenop de verhogingen die al per januari 2024 werden doorgevoerd.'

BVA-analyse brengt gevolgen voor adverteerders in kaart

BVA deelt ieder jaar in december een analyse van het commercieel beleid van de tv-exploitanten met haar leden. Daarin wordt aangegeven wat de aanpassingen in de verschillende proposities zijn en wat de impact daarvan is voor adverteerders. Naar aanleiding van de aankondigingen van Ad Alliance en Talpa Network zullen wij deze analyse opnieuw uitvoeren en delen met onze achterban. Het is vervolgens aan de individuele adverteerders en hun bureaus om met de zenders tot overeenstemming te komen over de prijzen voor 2024.'

'Innovatie noodzakelijk'

'Het is duidelijk dat de verandering van het lineaire kijkgedrag leidt tot aanpassingen in de proposities, maar tv-exploitanten kunnen niet oneindig tarieven blijven verhogen terwijl het bereik blijft dalen. Tv is voor veel merken nu nog een effectief kanaal om hun doelgroepen te bereiken, maar er komt een moment dat die effectiviteit niet meer betaalbaar is. Daarom roepen wij de exploitanten op tot terughoudendheid in het prijsbeleid en te komen met oplossingen om de trend te keren en de grp-voorraad uit te breiden. Als adverteerders denken wij daar graag over mee.'

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie