Premium

Bleeker: ‘Ik ben best geschrokken van een aantal verhalen.’

Heiko Bleeker interviewde 18 media-ceo’s over de crisis en hoorde hoe zij op meerdere vlakken op de proef worden gesteld.

De afgelopen maand sprak Heiko Bleeker 18 ceo’s van toonaangevende mediabedrijven – van DPG Media tot Viacom en van NPO tot Spotify – over de impact van de coronacrisis op de business en over de uitdagingen die de industrie nog te wachten staan.

‘Waar ik van schrik is dat zowel grote bedrijven als kleine met cashmanagementproblemen zitten. Een van de geïnterviewden zei: over welke crisis gaan we het hebben? Er is een coronacrisis gaande maar er zit een enorme economische crisis aan te komen. Men houdt rekening met twee tot drie jaar hersteltijd. De meesten twijfelen of het op hetzelfde niveau komt.’

Maar niet alleen op het financiële vlak blijkt de crisis een test. ‘Ik sprak ook een ceo die heel tevreden was met zijn team, maar er nu achter komt dat het team niet goed op een crisis is ingericht. Hij moet nu de helft van zijn team vervangen. Dat zijn heftige dingen in een paar maanden tijd.’

Omvang is niet belangrijk, maar cashpositie en verschillende inkomstenbronnen wel. Bedrijven die het goed doen hebben meestal meerdere typen inkomsten. ‘Er zijn ook bedrijven die op nieuwe niches zijn gaan inzetten en nu groeien. Deze crisis versnelt een aantal zaken die hiervoor al gaande waren, met name digitaal. Versnel dus de transformatie van je bedrijf en maak hele scherpe keuzes. Elke euro die je uitgeeft moet business genereren.’

Bekijk het hele interview hierboven en lees hier de resultaten van de analyse die Bleeker maakte naar aanleiding van de gesprekken.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie