Blendle verkocht aan Franse Cafeyn

Online kiosk van Alexander Klöpping blijft onder eigen naam opereren. Hij treedt zelf terug als ceo.

Alexander Klöpping
Credit: Stella Bergsma

Blendle komt in handen van het Franse Cafeyn. Dat platform is vergelijkbaar met Blendle met de keuze uit zo'n 2.500 titels. Klöpping stopt als ceo van Blendle en maakt plaats voor de ceo van Cafeyn Group, Ari Assuid. Blendle-cco Willem-Jan Lems krijgt de dagelijkse leiding in Nederland.. Klöpping blijft wel aan als bestuurslid van Cafeyn.

Advertentie
advertisement

'Goed moment'

Volgens medeoprichter en ceo Alexander Klöpping is het nu een mooi moment om zijn digitale kiosk te verkopen. Met het vorig jaar geïntroduceerde Premium businessmodel loopt het volgens hem goed met de abonnementen.

Met Cafeyn was de beste klik. 'We kunnen wel als twee losse bedrijven in Europa proberen hetzelfde doel na te streven, maar het is veel logischer om dat samen te doen.’

Er verandert voor de Nederlandse gebruiker niet zoveel. Blendle blijft onder de eigen naam opereren, al is dat volgens Het Financieele Dagblad nog niet helemaal zeker. Wel krijgt de kiosk de Franse catalogus erbij. 'We gaan functionaliteiten uitwisselen. Zij zijn beter met offline lezen, wij zijn beter met algoritmes.'

Voor welk bedrag Blendle naar de Fransen gaat, maakt Klöpping niet bekend. Hij ontkent dat met de verkoop Blendle mislukt is.

Ruim 60.000 abonnees, nooit winstgevend

Er waren de afgelopen jaren twijfels of Blendle het wel zelfstandig zou redden. De kiosk werd nooit winstgevend en had volgens de laatst gepubliceerde jaarrekening van 2018 een negatief eigen vermogen van ruim 3 miljoen euro.

NRC en De Telegraaf (dagbladen van Mediahuis) stapten in 2017 uit Blendle.

Daarnaast kreeg het bedrijf kritiek op het omgooien van het businessmodel, vorig jaar. Blendle stopte met de mogelijkheid tot betalen per artikel en stapte over op Premium-abonnementen. Klöpping zei dit voorjaar nog tegen Adformatie dat er - mede door de coronacrisis - meer leesbehoefte is. 'Blendle zit nu ruim boven de 60.000 en ik ben daar heel tevreden over. Als geheel varen we een goede koers. Wij hebben niet zoals anderen last van de grote problemen op de advertentiemarkt. Netto is er groei.’

Plaats als eerste een reactie

Advertentie