Overslaan en naar de inhoud gaan

Creëer een band met je doelgroep via gepersonaliseerde direct mail

Een boodschap die persoonlijk is, valt meer op én verleidt de ontvanger om verder te kijken.
PostNL

Wij zijn PostNL, de bezorgers van iedereen. Al ruim 220 jaar bezorgen we bijzondere momenten. Om de favoriete bezorger te zijn, maken we het onze klanten zo gemakkelijk mogelijk. We vernieuwen door moderne logistiek en communicatiekanalen te combineren. Elke dag kijken we hoe het beter kan. Wij geloven in de kracht van de brievenbus en verbinden verzenders en ontvangers met effectieve communicatie- en bezorgoplossingen. Zo krijgt elke boodschap de impact en aandacht die ze verdient.

Creeer een band met je doelgroep via gepersonaliseerde direct mail
Creeer een band met je doelgroep via gepersonaliseerde direct mail

“Wanneer je je klant persoonlijk aanspreekt en weet aan te sluiten bij zijn of haar belevingswereld, dan komt je boodschap pas echt binnen. En personalisatie in je communicatie gaat verder dan alleen de aanhef, ook als het om direct mail gaat.” Jos Schellekens is Manager Client Services bij Pondres, één van de grootste mailingshuizen in Nederland. Hij ziet in de praktijk bij alle kanalen een meerwaarde van een gerichte en persoonlijke aanpak. Dus niet alleen bij online uitingen, maar juist ook bij fysieke direct mails.

Een persoonlijke boodschap wordt beloond

Een boodschap die persoonlijk is valt meer op én verleidt de ontvanger om verder te kijken. Daarnaast draagt het ook bij aan een band tussen de verzender en ontvanger. Als ontvanger voel je je gezien en begrepen. Je beleving is daarmee positiever en de kans op respons groter. Als je een band met je klant weet op te bouwen zie je ook dat dat de loyaliteit ten goede komt.
Jos Schellekens ziet dat de opdrachtgevers van Pondres daarbij ook heel bewust voor direct mail kiezen: “Consumenten krijgen zoveel e-mails binnen, dat je daar al bijna niet meer opvalt. Via de brievenbus lukt dat wel, vooral als je je post persoonlijk weet te maken. En dan gaat het niet alleen om de adressering. Als je goed weet aan te sluiten op de belevingswereld van je klant, word je daarvoor beloond met aandacht. 

Sluit aan en zorg voor herkenning

Personalisatie in je communicatie gaat natuurlijk verder dan alleen de aanhef, ook als het om direct mail gaat. Volgens Schellekens biedt direct mail meer dan genoeg mogelijkheden voor personalisatie: “De IT infrastructuur van Pondres is erop gericht zowel in beeld als in tekst uitingen maximaal en geautomatiseerd te kunnen personaliseren. Je kunt natuurlijk iemands voornaam gebruiken en een heel gericht aanbod doen waarvan je weet dat het aansluit bij diens interesses. Je kunt ook je beeldmateriaal aanpassen aan de ontvanger. Zo kun je in een foto een jong stel laten zien of juist een alleenstaande jongere. Je kunt kinderen in beeld opnemen of juist een ouder echtpaar. Helemaal afhankelijk van degene die de direct mail ontvangt. Op deze manier kun je op een positieve manier op de emotie en beleving inspelen.”

Wat wil je eigenlijk bereiken?

Op dit moment wordt personalisatie vooral ingezet door de mode- en reisbranche, uitgeverijen, opticiens en goede doelen. Maar wanneer kies je eigenlijk voor een gepersonaliseerde direct mail?  Volgens Jos Schellekens hoort de ontvanger altijd het uitgangspunt te zijn: “Personaliseren is een goede techniek om relevant te zijn,”, maar je moet wel goed weten waar je mee bezig bent. Als verzender moet je daarom eerst heel helder hebben wie je wilt bereiken, welke boodschap je wilt overbrengen en wat je wilt bereiken. Daarna kijk je pas naar ‘hoe’ en via welk kanaal je dat doet. Je redeneert dus vanuit de ontvanger. Je kijkt wat die interessant vindt en wat het voorkeurskanaal is. Vervolgens kijk je naar wat er nodig is in de campagne, op welke manier je je boodschap het beste kan overbrengen, hoe je onder de aandacht komt bij je doelgroep en hoe je een contactmoment wilt opvolgen.”

Vind jij ook dat klanten persoonlijke aandacht verdienen? Lees dan het complete blog op de site van PostNL.

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

PostNL

Wij zijn PostNL, de bezorgers van iedereen. Al ruim 220 jaar bezorgen we bijzondere momenten. Om de favoriete bezorger te zijn, maken we het onze klanten zo gemakkelijk mogelijk. We vernieuwen door moderne logistiek en communicatiekanalen te combineren. Elke dag kijken we hoe het beter kan. Wij geloven in de kracht van de brievenbus en verbinden verzenders en ontvangers met effectieve communicatie- en bezorgoplossingen. Zo krijgt elke boodschap de impact en aandacht die ze verdient.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in