De eerste crowdsourced publisher van Nederland

Magazineland wordt momenteel hevig hervormd. Sanoma Media Netherlands (SNM) houdt in elk geval haar tijdschriften met een groot digitaal potentieel.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

En dat is niet voor niets. Content Collective is de eerste Crowdsourced Publisher van Nederland. Het platform is het logische gevolg van deze trend. Een netwerk van meer dan 150 mensen publiceert dagelijks nieuwe content op een handvol digitale magazines.

Inhoud en flex 

Content Collective bestaat uit zelfstandige professionals die à la minute kunnen worden ingehuurd en de ruimte krijgen om hun talenten breed in te zetten. Xaviera Ringeling is initiatiefnemer en bedenker van Content Collective. Het komt voort uit het in 2008 opgerichte online platform Contentgirls. Wat startte als een blog is uitgegroeid tot een netwerkorganisatie met 110 bloggers, een team van 20 eindredacteuren en 20 CSI’ers (Content, Strategy & Innovation) en vier titels. De club biedt al geruime tijd een platform aan adverteerders en daarnaast contentoplossingen voor bedrijven.

Hoogwaardig 

Wat het originele platform bijzonder maakt, is dat de professionals vrijwillig werken aan de magazines. Ringeling zegt hierover: “Hoogwaardige content die zó structureel wordt verzorgd door vrijwillig opererende professionals, dat is echt bijzonder. Goede bloggers zijn lastig te vinden, maar nog veel lastiger aan je te binden. Door de voordelen die ons collectief biedt, lukt dat wel.” Professionals die dat willen, kunnen zich als ZZP’er via Content Collective verhuren voor betaalde opdrachten.

Een broedplaats

Content Collective is een virtuele broedplaats en verzamelplek voor contenttalent. Ringeling: “Het bijzondere aan wat wij doen, is niet dat we ons vak verstaan en ook niet dat we klussen uitvoeren voor bedrijven. Het bijzondere is de manier waarop we elkaar faciliteren. We zijn een meritocratie: hoe meer je erin stopt, hoe meer je eruit haalt.” Daarnaast: “Niemand hoeft bang te zijn voor z’n functie, er is namelijk genoeg plek voor iedereen. Dat schept niet alleen een bijzondere sfeer, maar zorgt er ook voor dat we veel sneller kunnen bewegen dan de meeste organisaties. Mensen gaan veel minder met de hakken in het zand als ze zich niet bedreigd voelen.”

Mensen en geen productiefactor 

Met Content Collective doet  waar zij in gelooft: “Eigenlijk doen we drie dingen in een hele specifieke volgorde. Ten eerste bekijken we elk van onze mensen als volledig mens met alle potentie die zij hebben en niet als productiefactor. Vervolgens bieden we opdrachtgevers de mogelijkheid om die zeer bevlogen mensen in te zetten voor vraagstukken waar ze zelf niet uitkomen. En als laatste bieden we adverteerders een netwerk waarmee ze hun doelgroep kunnen bereiken. Doordat we mensen als geheel bekijken, doen we de rest beter.”

Ringeling stelt dat veel bedrijven op dat punt kunnen leren van Content Collective: “We hopen dat ze dat ook doen, wij delen onze kennis en ervaringen graag. Wij vertellen graag hoe we de intrinsieke motivatie van 150 vrijwilligers weten aan te spreken, terwijl zij het er bij hun riant betaalde mensen vaak helemaal niet uitkrijgen.“

Investeringen 

Content Collective is nog bezig om de eerste investeringen terug te verdienen, maar is tegelijkertijd – met het collectief – aan het brainstormen over revenue sharing. De bedoeling is dat wat er verdiend wordt ook meritocratisch wordt teruggestopt. Daarnaast zijn er natuurlijk de opdrachten waaraan mensen ook gewoon geld verdienen. Ringeling: “Content Collective is dus geen commune ofzo. We denken alleen dat het internet ons de mogelijkheid biedt om sociaal te zijn. Sociaal met kennis, sociaal met netwerken, sociaal met elkaar en sociaal met ons werk. En daar maken we optimaal gebruik van.”

Advertentie
advertisement
Advertentie