Wat betekent de iOS 14(.4) update voor social media platformen?

Naar verwachting zal de volledige uitrol plaatsvinden in iOS14.4, die in april dit jaar wordt verwacht

Apple lanceerde in januari een nieuwe update voor hun operating system, iOS14. Wat gelijk is opgevallen is dat na het installeren van deze update sommige (app) gebruikers nu al actief gevraagd wordt, in de vorm van een cookie banner, in hoeverre ze het toelaten dat ze worden “getrackt” (third party cookies) door de app die ze op dat moment gebruiken.

Naar verwachting zal de volledige uitrol plaatsvinden in iOS14.4, die in april dit jaar wordt verwacht. In essentie houdt dit in dat data, via mobiel verkeer, die worden verzameld voor platformen zoals Facebook en Instagram niet of nauwelijks meer inzichtelijk worden voor deze platformen. Het is zeker dat dit gevolgen heeft. Maar wat precies de impact zal zijn en welke implicaties er zullen volgen voor het adverteren op o.a. social media platformen, weten we nog niet.

Uiteraard was Facebook ‘not amused’ toen ze dit ontdekten zonder dat Apple dit met de techgigant overlegd heeft. Facebook vindt dat Apple’s aanpassingen niet over privacy gaan maar om winst. Volgens Facebook zal het bedrijven dwingen om over te gaan op abonnementen en andere in-app-betalingen. Apple heeft er baat bij als het internet steeds meer subscription based wordt aangezien Apple commissies ontvangt via de app store.

Wat betekent dit voor de social platformen (en andere apps)?

Social platformen maken gebruik van data die ze teruggekoppeld krijgen vanaf een website om deze activiteit te kunnen koppelen aan Facebook/Instagram profielen. Zo kan men zien of de advertenties die ze hebben uitgeserveerd ook daadwerkelijk leiden tot acties die worden genomen op hun website. Zodra Facebook/Instagram deze data niet meer inzichtelijk heeft, krijgt het meer moeite met voorspellen welke advertentie, voor welke persoon interessant zou kunnen zijn. Ook apps die gebruik maken van facebook data zullen hiermee gelimiteerd worden.

Hoe kan je je hierop voorbereiden?

Deze ontwikkelingen zijn niet de meest positieve voor jouw social media campagnes. Maar er zijn een aantal manieren om jezelf hierop voor te bereiden. Deze zijn voornamelijk technisch.

  • Pixel configuratie

Wanneer je in beheer bent van jouw eigen Facebook pixel, dien je prioriteit toe te voegen aan jouw conversiepunten. Elk punt op de website heeft een bepaalde importantie en dient aan de hand daarvan gerangschikt te worden.

Let op: Facebook limiteert het aantal mogelijke conversiepunten tot maximaal 8 per domein. Heb je meer dan 8 conversiepunten geïnstalleerd op jouw website, dan dien je dit terug te dringen naar maximaal 8. Ons advies is om de conversiepunten zoveel mogelijk te bundelen.

Denk bijvoorbeeld aan een situatie waarbij een user op de website komt (pageview), een productpagina bekijkt (view content), iets toevoegt aan zijn/haar winkelmandje (add to cart) en een aankoop doet (purchase), dan wordt alleen de aankoop als hoogste prio conversie event gerapporteerd.

  • Domein verificatie

Binnen jouw business manager dien je jouw domein te verifiëren. Instructies over het verifiëren van jouw website en app kan via:

https://www.facebook.com/business/help/286768115176155?id=199156230960298

  • Update de Facebook SDK naar iOS14, versie 8.1

Facebook SDK versie 8.1 ondersteunt Apple’s SKAdNetwork API en maakt app-install-ads mogelijk. Wanneer je de Facebook SDK voor iOS gebruikt maar niet update naar versie 8.1 of hoger is dit niet mogelijk. Door bij te werken naar de nieuwste versie van de Facebook SDK voor iOS kun je app installs campagnes inzetten met de volgende beperkingen:

Gelimiteerde Ad creatie

Bedrijven met een app worden gelimiteerd tot het werken in 1 ad account. De app kan gekoppeld worden aan 1 ad account. Elke app gekoppeld aan dit account is gelimiteerd tot 9 campagnes, met 5 ad sets.

Reporting limits

Het is mogelijk dat reporting vertraagd wordt. Voor zowel app als web conversies is het niet mogelijk om hier een breakdown op te doen zoals, leeftijd of geslacht. Reporting van app installs zal voornamelijk op campagne niveau worden gerapporteerd en niet meer op ad set of ad level. Overigens wordt een click-through periode van 28 dagen, een view-through van 28 dagen en een toeschrijvingsperiode van 7 dagen niet ondersteund voor actieve campagnes.

Meer weten over deze updates? Onze social media consultants staan voor je klaar! Klik hier voor onze contactgegevens.

Reacties:

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Protara Smitha
When you hear that a powerful hurricane has hit land, caused https://tutuappx.com/ flooding, and put people in danger, you may wish there was some way that you could help.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.